Maas en mensen hoort dat Trijntje mooie liedjes wil maken

Terug naar af...

Cornald Maas

Terug naar echt.

Geen Jim of Jamai, of media in hun kielzog die Idols heilig verklaren als artistieke hoogvlieger. Trijntje Oosterhuis kan echt zingen, en ze zingt de sterren van de hemel, in het Amsterdamse Felix Meritis waar haar nieuwe cd Trijntje Oosterhuis ten doop wordt gehouden. 'Hartstikke leuk dat jullie de moeite nemen om naar al die liedjes te luisteren', zegt ze, zonder poespas, met onvervalst Amsterdams accent.

Dat lijkt niks te veel gevraagd: het repertoire is gevarieerd en toegankelijk, en de genodigden - onder wie Edisilia Rombley, Benjamin Herman, vader Huub Oosterhuis en componist John Ewbank, die een aantal nummers voor de cd schreef - zijn onder de indruk van haar vocale capaciteiten.

Geheim wapen op de achtergrond: haar broer Tjeerd, vroegere kompaan in de band Total Touch, en nu haar steun en toeverlaat, die componeert, arrangeert en produceert, en pas tevreden is als de klus zonder een greintje kwaliteisverlies geklaard is. Ooit waren ze 'twee ettertjes', zegt Trijntje, die de wereld weleens zouden veroveren. 'Ik ben trots op ons beiden. We hadden 't effe heavy, maar we zijn weer bij elkaar gekomen om mooie liedjes te maken.'

Toen ze najaar '96 met de release van de single Somebody else's Lover aan de vooravond stonden van een grote doorbraak legden ze al uit dat ze zo compromisloos mogelijk wilden zijn. 'Geen platenmaatschappij zal ons verplichten nummers op te nemen die wij niet zien zitten. Dan ontbinden we ons contract.' Ze hadden pas aangeklopt bij een platenmaatschappij toen ze al twee demo-cd's klaar hadden. 'Wij gaan voor het beste, maar het beste moet ook voor ons gaan.'

Later liet Trijntje, hoogst eigenzinnig, het geplaveide pad van de hitparade-roem voor wat het was en bleef ze buiten beeld om in alle stilte haar eigen ding te doen. Noodzakelijk voor de ontwikkeling van haar talenten en artistieke ambities, verklaarde ze. 'Makkelijk scoren interesseert me geen drol.'

Dat is bepaald geen Idols-scenario.

Trijntje zingt haar single Free, en Hind, gedreven Idol met muzikale aspiraties, hoort het met zichtbare bewondering aan. Gordon deint zachtjes mee, songfestivalwinnares Esther Hart deint mee, en Marco Borsato is de zanger er niet naar om zijn enthousiasme onder stoelen of banken te steken. Toen deze cd uiteindelijk definitief werd samengesteld viel nog minstens een cd vol nummers af, weet hij. 'En dan te bedenken dat dat helemaal geen slechte liedjes waren! Dat zegt toch ook hoe veeleisend Trijn is.'

De zangeres dept haar gezicht met een handdoek, vraagt om stilte en waagt zich akoestisch aan A Thousand Days, bonustrack die opgedragen is aan Joke, de overleden moeder van echtgenoot Sander van den Eeden. Het publiek is muisstil.

Dat is toch andere koek dan het optreden van staatssecretaris Cees van Leeuwen, die zich afgelopen weekeinde voor de zegekar van Idols liet spannen en verklaarde dat het programma een van de pijlers van zijn beleid ondersteunt: jonge mensen in aanraking brengen met cultuur. 'Alle finalisten zijn enorme ambassadeurs voor de muziek.'

Voor Trijntje Oosterhuis is schone schijn geen norm. Ze dankt haar platenmaatschappij die, in deze tijd waarin massaal cd's worden gebrand, toch een risico durfde te nemen. 'De business is moeilijk nowadays.' En dan inviteert ze haar genodigden voor de borrel. Zal ik mijn heil zoeken bij Gordon?

Die staat net te praten met ex-Idol David. Tjeerd Oosterhuis zingt intussen de lof van oorspronkelijkheid, en is benieuwd hoe de cd ontvangen wordt. Hij werpt een blik op zijn zuster die dankzij acupunctuur behoorlijk is afgeslankt. Hij vat het eens kernachtig samen. 'Hé, hallo, ze zingt de ballen uit je broek!'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden