Maas en mensen giet Pim in was

Geen Herman Heinsbroek die geen mediamoment aan zich voorbij laat gaan...

Cornald Maas

Geen Hilbrand Nawijn die keer op keer de media demoniseert.

Geen Eduard Bomhoff die in de politiek - maar je weet het dezer dagen nooit zeker - de slechtste verliezer bleek.

Geen Marten Fortuyn die zijn kans schoonziet en zich steeds nadrukkelijker politiek manifesteert.

Geen Emile Ratelband die, met een privé-camera, zelfs munt slaat uit zijn privé-besognes.

Geen Theo van Gogh die deze krant onlangs afserveerde als 'achterlijke parochiekrant' maar in het Volkskrant Magazine toch nog maar eens mocht komen uitleggen dat de traditionele politici een klimaat hebben geschapen waarin een tirannenmoordenaar kon opstaan.

Geen Volkert van der G. die in het eindejaarsoverzicht van het onvermoeibaar vrijzinnig-links-liberale Elsevier 'geflipte milieufreak' werd genoemd.

Geen grote bekken, in Madame Tussaud's. De sfeer is vredig. Bezoekers tellen de zegeningen van de jeugd. Mart Smeets is nog niet dik, Ruud Lubbers heeft zwart haar, de neus van Michael Jackson is niet gehavend en Gerard Joling heeft nog altijd de looks uit 1986. Hij is even verplaatst vanwege de komst van de uit de Londense Madame Tussaud's geleende Spice Girls, legt Brenda Serrée - Media & Celebrity Relations - uit. Hij staat nu tegenover Paul de Leeuw die geamuseerd naar een lege plek op een bankje staart. 'Paul is nog nooit naar zijn eigen beeld komen kijken.'

In Madame Tussaud's regeert de oude garde. Al liggen in een vitrine de hoofden van Simon Carmiggelt, Joseph Luns, Ronald Reagan en Joan Collins die als blikvangers het veld moesten ruimen. Wubbo Ockels en Elco Brinkman verdwenen afgelopen jaar helemaal, net als Tineke de Nooij. 'Die viel eigenlijk overal tussenin. We hadden er niet langer een lekker thema bij.' Nieuw in het museum zijn Tom Hanks, Kylie Minogue en Máxima, die zelfs even poseerde - hoogst ongebruikelijk, voor een lid van het Koninklijk Huis. En vorige week werd het beeld onthuld van Wendy van Dijk. Statement van de presentatrice bij de installatie van haar dubbelgangster: 'Ik heb 'n beetje 'n soort scheef gezicht, zeg maar.'

Madame Tussaud's ontvangt jaarlijks zo'n 550 duizend bezoekers. En het is alle dagen geopend, op Koninginnedag na. 'Die dag is niet te doen, hebben we gemerkt. Omdat mensen dan dronken zijn, en heel asociaal met de beelden omgaan.'

In Madame Tussaud's spreekt Carlo Boszhard meer tot de verbeelding dan de afwezige Mies Bouwman, heeft Henny Huisman kennelijk meer gezag dan Sonja Barend, schitteren Koot en Bie door afwezigheid. Er worden geregeld enquêtes uitgeschreven waarbij de bezoekers wordt gevraagd wie ze in het museum missen. Prins Claus wordt pas sinds zijn dood genoemd, vertelt Serrée. 'En dat is eigenlijk alweer te laat.'

En Jan Peter Balkenende? Nee, schudt ze. Niet elke bewindsman is voortaan verzekerd van de eeuwige roem. Wat telt, in het huidige beleid van het museum, is dat er iets belééfd moet worden, en dat de tentoongestelde prominenten de bezoeker moeten raken. Geen Balkenende dus. Maar, vanzelfsprekend, wél Pim Fortuyn. Gisteren heeft de board in Londen een plan goedgekeurd van de Amsterdamse afdeling om de vermoorde politicus in was te vereeuwigen. Daarvoor moesten, zoals te doen gebruikelijk bij een nieuw voorstel, tal van argumenten worden aangedragen. 'Maar het beeld kómt er.' Videobeelden en gesprekken met Fortuyns kledingontwerpers zullen de makers van het beeld van dienst zijn. 'Ik schat dat het er over een maand of vijf zal zijn.'

En zo wordt Madame Tussaud's straks nog een bedevaartsoord. Het publiek zal in de nabijheid van het beeld van de politicus waarschijnlijk beschaafd roezemoezen. En één ding is zeker: Pim Fortuyn zal zwijgen als het graf.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden