Maas en Mensen draagt bij aan de pin-up-ialisering

De Nederlandse man geeft zichzelf een 7+. Tenminste: als het om zijn uiterlijk gaat. Typisch poldermodel-cijfer. Hij heeft soms last van te dikke buik....

Donderdag presenteerde het lifestyle-blad Men's Health in de Amsterdamse Meervaart de resultaten van een onderzoek naar het zelfbeeld van de Nederlandse man. De moderne man is niet in crisis, vertelde een trendwatcher, hij is slechts verzeild geraakt in een transformatieproces. En hij hangt de 'nieuwe ruigheid' aan. Nieuwe onderzoeksterm: de pin-up-ialisering van de man, met dank aan de Chippendales. Frank Rijkaard, forumlid, volgens de inleider prototype van de goedgeklede sportieve man, en dus minstens een 9-, hoorde het geduldig aan. En prevelde behoedzaam antwoorden. Ja, hij gebruikt ook weleens een gezichtscrème, en ja, hij bekijkt zichzelf geregeld naakt in de spiegel, en ja, complimentjes voor het uiterlijk zijn altijd leuk. Al komt echte schoonheid van binnenuit, voegde hij daar nog aan toe. 'Maar het is prima als vrouwen de man als lustobject beschouwen.'

Naast Rijkaard zat Opzij-hoofdredactrice Cisca Dresselhuys strafpunten uit te delen. 'Mannen merken dat vrouwen niet meer de doetjes zijn die ze vroeger waren.' Verder was er een psycholoog die - shawltje om de nek, linnen boodschappentas in de aanslag - ook iets dacht te melden. We vulden een quizje in, kregen in vogelvlucht de antwoorden, en dat was dat. Resultaat: 86 procent van de mannen vindt het belangrijk er verzorgd uit te zien.

Tja. Mannelijk schoon is op straat allang dagelijkse kost. Wandel een moderne kledingzaak binnen, of een cd-winkel, of een kroeg, en de strakke lijven dansen voor je ogen, het zonnebankbruin komt je tegemoet, de Calvin Klein-odeur kruipt in je neusgaten. In de uitgaansscene lijkt het onderscheid tussen homo en hetero verdwenen. En mannen zijn er minstens zo ijdel als vrouwen. Onderzoeksresultaat: 'Een beetje ijdel mag best tegenwoordig.' Frank Rijkaard: 'Ik geef meer geld uit aan kleding dan mijn vrouw.'

Is hij soms de typische Men's Health-lezer? Die geeft, veel meer dan de doorsnee Nederlandse man, geld uit aan zijn uiterlijk. Die doet behoorlijk lang over een verkleedpartij. En hangt de halve dag rond in de sportschool. Cisca Dresselhuys: 'Ik wil die Men's Health-lezer nog niet op tien kilometer afstand tegenkomen. Wat een narcistische zeikerd!' Rijkaard, met nauwelijks verholen irritatie: 'Dóet een man wat aan zijn uiterlijk, is het wéér niet goed.'

Wat Cisca niet weet: dat Men's Health, met zijn etalage van mannelijk naakt en zijn matrozenreclames van Gaultier, zeer in trek is bij homo's. Dresselhuys: 'Echte emancipatie is dat de mannen thuis ook eens hun handen laten wapperen.' Rijkaard zweeg.

Tijdens de 'gelegenheid tot napraten' praatte hij niet met haar na. En hij bleef de enige 9-, in een foyer vol conferentievolk in weinig trendy pakken, nauwelijks te onderscheiden van de deelnemers aan de Regiobijeenkomst Pijn, verderop in het gebouw. Een boomlange vrouw pelde een mandarijntje. En Rijkaard - zwart jasje met biesjes, blauwe coltrui - zat aan een tafel. Zweeg. Rookte sigaretjes. Werd ferm onderhouden door een blonde vrouw. Zijn lippen bewogen af en toe een beetje. Hij sloeg zijn benen over elkaar. En bleef lang zitten. Te lang. Was dat nou Sparta-timbre?

Later sta ik in de McDonald's, bij het Leidseplein. Een paar frisse jongens die, denk ik ogenblikkelijk, net gesport hebben, werpen blikken op het nummer van Men's Health dat ik naast de kassa heb gelegd. 'Brede schouders', schreeuwt de cover. Het McDonald's-meisje zucht. 'Ik heb echt geen tijd om zoiets te lezen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden