Maas en mensen brengt ondernemers naar de kunst

Wim Ruijgrok wordt gehuldigd. En dat is niet voor niks...

Want hij is, aldus algemeen directeur van VNO-NCW Niek-Jan van Kesteren, 'een sieraad voor elk bedrijf'. Met weinig of geen schaduwkanten. Zonder loze praatjes. En selfmade. Bovendien: 'Met kritiek op kunst moet je bij Wim niet aankomen.'

Dat blijkt. De jubilaris, die inmiddels 25 jaar voor VNO-NCW werkt, verdedigt, in een pleidooi voor een open dialoog, de confrontatie met moderne kunst. En dat doet hij in een hal uit onverdachte hoek: die van de Malietoren, zenuwcentrum van VNO-NCW aan de Haagse Bezuidenhoutseweg. Zijn passie voor driedimensionale objecten - Ruijgrok is initiatiefnemer van MalieBeeld - joeg baliepersoneel soms de stuipen op het lijf. Want kunstenaars en ondernemers gaan toch niet zo goed samen. Is niet waar, probeert Henk Brouwer, directielid van de Nederlandsche Bank. Er is zelfs een verpletterende overeenkomst: 'Ze vinden het leuk om scheppend bezig te zijn.'

Ruijgrok - vroeger met lang haar en ruige baard, nu in pak op maat en met getrimde kin - weet beter. Maar hij houdt het in zijn toespraak netjes. Bescheidenheid immers siert de mens, zeker na zo'n jubileumconcert dat hem eerder op de dag werd aangeboden, met als inspiratiebron een beeldengroep van kunstenaar Peer Veneman, De Zeven Hoofdzonden.

Dan wordt ook nog de expositie Passie in beeld geopend, een selectie uit de collectie van de Nederlandsche Bank. Directielid Henk Brouwer is in zijn betoog al een flink eind op streek als hij wordt onderbroken omdat een groot deel van de genodigden hem niet kan verstaan. Hij begint niet opnieuw. 'Ik ben bijna klaar. Ze kunnen het wel raden, misschien.'

Het netwerken kan weer beginnen. Visitekaartjes worden uitgedeeld. Luitenant-generaal Ad van Baal buigt zich over Oog Zonder Aders van Hans van Bentem. En soms krijgen ook andere kunstwerken aandacht. Maar waarom kijkt niemand naar Veelkleurige Bierpul van Bernard Heesen of Dubbele Wachter van Eric Claus?

Bij een object in gips, jute en staal van Thomas Houseago houdt Floris Jansen, partner van Stanton Chase International Executive Search Consultants, pas op de plaats. 'Bent u de maker? Weet u waarom dit beeld geen titel heeft?' Deze hersenbreker lokt ferme bespiegelingen uit. Over esthetiek, bijvoorbeeld. Zijn vrouw zag het beeld al op de invitatie, en was er niet van onder de indruk. Maar als je, zoals zij, herstelt van een zware operatie ben je misschien ook niet zo happig op een beeld met weggeslagen onderkant, veronderstelt Jansen. Zelf deinst hij niet terug voor een vleugje experiment. Jammer dat connecties soms van doorslaggevende betekenis zijn, anders zou het jazzbandje van vanmiddag er niet hebben gestaan maar zijn eigen Ultimate Cool Jazz Quartet. Hij bespeelt zelf de drums, en is zo ruggensteun van een talentvol musicus als Peter Beets die, zegt hij met verwijzing naar een Amerikaans vakblad, moeiteloos de vergelijking met Oscar Peterson doorstaat. 'Met rammelaars werk ik niet. Want dat zou me al snel irriteren.'

Onlangs speelde hij nog voor de raad van bestuur van ING. En de vrouw van een afscheid-nemende functionaris deed na afloop een grootse ontdekking. 'Kleddernat, die rug van mij' - direct resultaat, glimt hij, van bovenmatige inspanning en grote passie.

Slaat er intussen nog iemand acht op de kunst? Nauwelijks. In de hoek van de hal staat de beeldengroep van Peer Veneman er verloren bij. Niemand bladert in de catalogus waarin Remco Campert aan de haal gaat met kerkelijke ondeugden. Toch ben ook ik een zevenvoudige zondaar. Daar hoef je geen ondernemer voor te zijn. Alleen maar een mens.

Floris Jansen is er nog niet helemaal uit. Wat toch te denken van dat Zadkin-achtige beeld van Thomas Houseago? 'Dit roept toch wel vragen op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden