Maas en mensen begroet Beatrix in Deventer en Amsterdam

'Hoger kan ik het niet schoppen', zei Hinke Luiten tevoren. 'Gek hè, dat je daar emotioneel zo stom over kunt doen!'..

Maar nu zit de Deventer kunstenares toch een beetje met de gebakken peren. Of liever: met de tastbare resultaten van een fikse regenbui. Doorweekte kledingstukken maken in haar huis de dienst uit. 'Was ik eindelijk aan de beurt, begon het te plenzen.' Op Koninginnedag zou ze, ten overstaan van onze vorstin, een modeshow geven. Heeft ze ook gedaan. Maar Luiten, die kunstkleding maakt van herkenbare materialen zoals handschoenen, stropdassen, fietsbanden en flessendoppen, betwijfelt of Beatrix de demonstratie als zodanig herkend heeft. Ze was in ieder geval zó weer weg. Gelukkig heeft ze nog wel gezegd dat ze het móói vond. Die ervaring nemen ze Hinke Luiten niet meer af. Al had het indrukwekkender kunnen zijn. 'De paraplu's die ons door de organisatie waren toegezegd hebben we ook al nooit gekregen.'

Heeft de kunstenares dan tenminste inspiratie opgedaan voor een koninklijk ontwerp? Aan Beatrix waagt ze zich niet. Aan Máxima des te meer. 'Dat is nou zó'n spontane meid, loopt ze er toch zo ouwelijk bij. Die wordt helemaal de verkeerde kant op gevormd.'

Branko van Hulst (17) ontmoet de majesteit morgen, als hij op de Amsterdamse Dam tijdens de Nationale Herdenking zijn titelloze gedicht zal voorlezen. En op Bevrijdingsdag zal hij haar, overeenkomstig de traditie, een bos bloemen overhandigen. Zou er dan ook tijd zijn voor een pregnante mededeling? 'Die illusie heb ik niet. Maar anders zou ik haar er misschien op willen wijzen hoe Amerika nu samen met Engeland en eventueel Australië denkt Irak te gaan besturen. Dat is toch niet de handigste oplossing.'

De VWO-scholier uit Heemskerk won half maart tot zijn verbazing de jongerenpoëziewedstrijd Dichter bij 4 en 5 mei. Hij wist aanvankelijk niet eens dat zijn lerares het voor de les Nederlands gemaakte gedicht had ingestuurd. En wat wij niet weten, meldt Branko: dat hij het eigenlijk niet alleen heeft geschreven. Bart Monsma, die wel vaker dicht, is de co-auteur. 'Hij vindt het zelf allang mooi dat hij niet op de Dam hoeft te staan. Is toch een beetje eng, natuurlijk.'

Hun gedicht verwoordt subtiel de tegenkant van herdenken. 'Het heeft iets moois en iets waardigs, maar het rijt ook oude wonden open en kan pijnlijk zijn. Niet voor mij natuurlijk, maar voor degenen die de oorlog hebben meegemaakt.' Op zijn voordracht heeft Branko van Hulst zich inmiddels terdege voorbereid. Hij kent het gedicht uit zijn hoofd. En anders zijn de aanwijzingen van het Nationaal Comité 4 en 5 mei er nog wel. Hij kreeg alvast instructies hoe hij met de pers moet omgaan. Vrucht van wijze lessen: of hem vóór publicatie de tekst van deze rubriek ter autorisatie kan worden voorgelegd. Ook zal hij, bij een eventuele cameraconfrontatie, soms tijd nemen voor zijn antwoorden. Handig als hij straks zijn opwachting maakt bij de muziekzender MTV. 'Die kans krijg je nooit weer.'

Op 15 mei begint zijn eindexamen. Na de zomer wil Branko van Hulst geneeskunde gaan studeren. In hem schuilt, voor zover hij weet, geen gedreven dichter. Zijn vrije tijd besteedt hij aan voetbal, of aan trombonespel in de punk/ska-band Korstkjok waarvan hij deel uitmaakt. Nu hij uitverkoren werd voor de Nationale Herdenking vragen collega-bandleden hem meteen maar om teksten voor nieuwe liedjes. 'Maar dat is toch iets anders.'

Het nieuws zal hij evengoed blijven volgen. In de hoop op betere tijden? 'Op zich ben ik optimistisch. Maar er zijn, als je bepaalde dingen ziet gebeuren, altijd aanleidingen om dat niet te zijn.'

Morgen leest hij op de Dam:

Ongenezen blijf ik achter

Oorlog over

En ik

De gevangene

Die rest

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden