Maarten Hogenhuis Quartet ****

Hier staat een gozer met een volwassen performance.

jazz


Maarten Hogenhuis Quartet


Amsterdam, Concertgebouw, 9/8


Hoewel een eer, zal het voor altsaxofonist Maarten Hogenhuis ook wat vermoeiend zijn: de constante vergelijking met collega Benjamin Herman. Als muzikant wil je vooral je eigen geluid, muziek en ideeën uiten en niet 'de nieuwe ...' genoemd worden. Het kunstenaarschap typeert zich door oorspronkelijkheid en karakter en niet door een ander te kopiëren.


Maar is de jonge Hogenhuis (1986) echt zo'n copycat van Nederlands bekendste jazzmuzikant Herman? De link is niet heel raar. Beiden bespelen de altsax en pompen de bebop-oervormen met veel elan nieuwe energie in. Dat gebeurt met een hoop licks en maniertjes, die de bebop gewoon zijn. Slijmerige noten van Herman, sluipend om de tel, horen we ook bij Hogenhuis terug. De presentatie van de twee muzikanten is vergelijkbaar: super zelfverzekerd zonder arrogantie, publiekgericht en een hoop lol op het podium.


Toch gaat de gedachte aan kopieergedrag niet op, als je een optreden van Hogenhuis beleeft. Dan merk je vooral het opzichzelfstaande, ongetemde plezier, de onvoorwaardelijke toewijding en souplesse van een van de grootste jazztalenten van Nederland. Dat hij goed heeft geluisterd naar de bijna twintig jaar oudere Herman is duidelijk, maar van ondergeschikt belang wanneer je de bezieling in zijn spel hoort. Hier staat een gozer met een opmerkelijk volwassen performance en eigengereide ideeën.


Zijn fijne kwartet bestaat uit muzikanten die goed thuis zijn in het bopidioom. Thomas Rolff onderscheidt zich door zijn betrouwbare, mooi anticiperende basspel, maar vooral pianist Miguel Rodriguez steelt de show met sterk opgebouwde solo's waarin mooie lijnen en akkoorden samensmelten met kernachtige kroegblues. Zijn latinachtergrond uit zich in een fenomenale techniek waarin hij argeloos zijn lange verhalen boeiend weet te houden. Hogenhuis en Herman delen een voorkeur voor dezelfde muzikanten. Buiten Rodriguez speelt ook de drummer van dit kwartet, Joost Patocka, regelmatig in Hermans formaties.


Buiten enkele composities van eigen hand kiest Hogenhuis enkel voor stukken van Hollandse bodem. Een goede, originele keuze. We horen onder meer composities van blazers Jasper Blom en Ben van Gelder. Een gevarieerd repertoire, knap dat Hogenhuis als Hogenhuis blijft klinken. In zijn luchtige sound, zijn technische bagage en in de frisse, open benadering horen we een muzikant die zich laat inspireren door anderen, maar vooral de swing met jeugdige onbezonnenheid een nieuw tijdperk inblaast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden