Maak van geschiedenis een verplicht vak, kabinet!

Minister Bot roemde recent het belang van historische kennis, maar in een open brief stellen Nicolette Mout en Hans Blom dat er nog veel veldwerk te doen is....

Excellenties. Maandag 15 augustus 2005 hield de minister vanBuitenlandse Zaken bij de herdenking van de Japanse capitulatie en daarmeehet einde van de Tweede Wereldoorlog, een toespraak waarin hij, enkelemalen nadrukkelijk namens het voltallige kabinet sprekend, veelbehartigenswaardige dingen zei (Forum, 16 augustus).

Graag richten wij ons tot u naar aanleiding van een passage waarin hijsprak over het belang van historische kennis. Wij citeren:

'Winston Churchill zei het eens als volgt: hoe verder men terug kankijken, hoe verder men vooruit weet te zien. Inderdaad: historische kennisis geen overbodige luxe, maar een voorwaarde voor een heldere blik op detoekomst. Dat geldt zeker voor de relatie tussen Nederland en Indonesië.Wanneer Nederlanders op welke wijze dan ook in contact zullen komen metIndonesië en Indonesiërs, zullen zij iets moeten weten van degeschiedenis van dat land en dus ook van eeuwen van gedeeldeIndonesisch-Nederlandse geschiedenis. Nederlanders die zonder enige kennisvan de geschiedenis in Indonesië succesvol zaken denken te kunnen doen,of diplomatie te bedrijven, komen meestal van een koude kermis thuis.'

De conclusie uit deze passage over het onderwijs op Nederlandse scholenkan geen andere zijn dan dat elke leerling die een opleiding voltooit, goedgeschiedenisonderwijs moet hebben gehad, ongeacht het profiel van zijnschool. Dat geldt in het bijzonder het voortgezet onderwijs, waar deleidinggevenden voor de samenleving van de toekomst worden opgeleid - ookals zij een meer technische of natuurwetenschappelijk georiënteerdeopleiding volgen.

Het is ons bekend dat het kabinet onlangs heeft besloten, in afwijkingvan eerdere voornemens, geschiedenis in twee profielen in plaats vanslechts in één profiel in vwo en havo verplicht te stellen. Dat is opzich winst en getuigt van wijsheid. Toch roepen wij u op om in het lichtvan de redenering van de minister van Buitenlandse Zaken dat standpunt tewijzigen en te besluiten tot geschiedenis als verplicht vak voor alleleerlingen in het voortgezet onderwijs van welke profilering dan ook. Infeite krijgt het vak geschiedenis dan eenzelfde positie als Nederlands.

Het belang van geschiedenis is reeds vele malen met zeer sterkeargumenten naar voren gebracht. Wij zien nu af van verdere adstruering,maar indien u dat zou wensen, kan voor een degelijke onderbouwing wordenzorggedragen. Zoals uw collega van Buitenlandse Zaken het voor dit eneonderwerp, het einde van de Tweede Wereldoorlog, welsprekend naar vorenbracht, zo is dat pleidooi voor vele andere onderwerpen uit de geschiedeniste voeren. De meer specifieke kennis van zaken over dergelijke onderwerpenzal per geval moeten worden verworven. Alleen een stevige grondslag - vanalgemene historische kennis gedurende de schooltijd verworven - kan makendat zulke specifieke informatie op vruchtbare bodem valt.

Het komt ons voor dat openbare peidooien van politici, inclusiefbewindslieden, over het grote belang van historische kennis aanzienlijk ingeloofwaardigheid verliezen, indien echte daadkracht in de vorm vangaranties voor een stevige basiskennis van het verleden via het onderwijsachterwege blijven. Indien U werkelijk van het belang van historischekennis bent overtuigd, maak geschiedenis dan op de scholen een verplichtvak voor iedere leerling van welke leeftijd, niveau of profilering ook.

Wij wensen u sterkte toe in uw beleid en uw besluitvaardigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden