'Maak van dat station bij de Munt maar een disco'

Fout op fout is er gemaakt bij de besluiten over en de bouw van de Noord-Zuidlijn. Dus moeten we nu stoppen, vindt de politieke partij van actrice Nelly Frijda, Red Amsterdam....

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat Amsterdam zo’n bescheiden metronet heeft. Vervoer onder de grond maakt de stad er een stuk leefbaarder op.

‘Ik was geen principiële tegenstander. Totdat ik begin jaren negentig al allerlei geluiden kreeg van architecten dat het idioot is om hier in die moerasgrond van ons te gaan wroeten. Toen al kon je vaststellen dat het financieel volledig uit de hand zou lopen. En toen kozen ze ook nog eens voor een belachelijk tracé. Het referendum in 1997 heeft niet geholpen, misschien dat een politieke partij ons nu alsnog voor meer ellende kan behoeden.’

Nou vooruit, die tracékeuze is op zijn zachtst gezegd niet gelukkig. Een oost-westverbinding had misschien meer voor de hand gelegen.

‘We hebben toch een ringlijn om de stad heen? Alleen dat stukje tussen Sloterdijk naar Centraal Station ligt er nog niet. Ik zou zeggen: maak die ringlijn lekker af. Dan ben je in twaalf minuten van ieder station in de binnenstad. Wat heeft het nou voor zin om zo’n Noord-Zuidlijn aan te leggen die voor een groot deel eigenlijk pal naast de bestaande metro loopt? Hoeveel mensen wonen er tussen de Vijzelstraat en de Wibautstraat?’

Nou niet doen alsof die Noord-Zuidlijn alleen wordt aangelegd voor dat stukje binnenstad. Dat is net zo’n onzin als die kritiek dat de metrolijn nooit rendabel zou worden. Dat geldt wel voor meer infrastructuur. We hebben ook zwembaden, en die kosten ook allemaal geld. Op termijn gaan er heel wat meer mensen in Noord wonen, de IJ-oevers worden in rap tempo ontwikkeld, en een snelle verbinding met de Zuidas kan vooral voor het woon-werkverkeer van groot belang zijn.

‘De Zuidas? Daar staat nu al de helft leeg. Nou ja, dat stukje in Noord bouwen ze maar lekker af, al leidt dat eindstation naar nergens. Maar de rest niet! Maak van dat station in de Ferdinand Bolstraat maar een fietsgarage, en van dat gat bij het Centraal Station ook. Misschien een leuke disco onder het Weteringcircuit? Of maak ze gewoon allemaal weer dicht. En dan heel, heel misschien in de toekomst, als we weer centjes hebben en er eindelijk een goede kosten-batenanalyse is gemaakt en de veiligheid gegarandeerd is, alsnog die lijn afbouwen.’

O, dus jullie partij houdt nu ineens wel de mogelijkheid open dat de NZL moet worden afgebouwd? Toch een beetje gevoelig voor het argument dat we anders wel heel veel geld weggooien? Als we nu stoppen, eist het rijk die 1,1 miljard terug.

‘Dat argument dat Amsterdam of Nederland dan een modderfiguur slaat, zegt me helemaal niks. Waar ben je nou bestuurder voor? Voorkomen dat je een modderfiguur slaat of zorgen dat je burgers het een beetje goed hebben? Ik zou weleens een sommetje willen zien met wat voor schuld we nu per Amsterdammer zijn opgezadeld. Nu moeten we weer tot 2014 630 miljoen bezuinigen! En er is de laatste jaren al heel stiekem op allerlei voorzieningen bezuinigd.

‘Amsterdam moet eens bevrijd worden van dat megalomane. We zijn geen New York. We zijn slechts een flink uit de kluiten gewassen dorp. De ellende is al begonnen met die idiote stadsdelen.’

Je was indertijd vast ook tegen de aanleg van de Oostlijn. Die heeft nu toch wel zijn waarde bewezen, en de Nieuwmarktbuurt is er nog van opgeknapt ook. We hadden bij die Noord-Zuidlijn ook maar beter kunnen besluiten tot sloop van panden in de Ferdinand Bolstraat. Nu kost dat station daar bakken met geld omdat de tunnelbuizen boven elkaar moeten liggen.

‘Is de bestaande metrolijn echt zo’n groot succes? Dat vervoer hadden we ook met bussen en trams kunnen regelen. En de Wibautstraat is er bepaald niet mooier op geworden. Daar is het meeste gesloopt.’

Alsof bussen en trams geen bijdrage leveren aan het dichtslibben van een stad. Een metro is toch veel efficiënter? Is het niet een beetje makkelijk scoren met zo’n one issue-partij bij de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart nu er van alles is misgegaan bij de Noord-Zuidlijn?

‘We zijn helemaal geen one issue-partij. We strijden ook voor het behoud van parken en pleinen. Ik weet trouwens helemaal niet of de Noord-Zuidlijn zo’n groot verkiezingsitem wordt. Heel slim heeft de gemeente besloten pas na de verkiezingen met het boren van de tunnel te beginnen.’

Dat er op zijn vroegst in maart geboord gaat worden, heeft toch niks met de gemeenteraadsverkiezingen te maken? De boormachines moeten worden opgebouwd. Het hele schema is gewoon in de war geschopt door de problemen met verzakkingen aan de Vijzelgracht.

‘Reken maar dat dat goed is doordacht. Tuurlijk!’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden