Maak open sollicitaties niet té open

De een reageert op een vacature terwijl de ander zich liever richt op open sollicitaties. Anderen variëren in beide wegen. Vuistregel blijft echter om nooit een te algemene sollicitatiebrief te versturen. Loopbaancoach Arjan Broere geeft advies hoe je het best open kunt solliciteren.

© THINKSTOCK

'Bij open sollicitaties is het van essentieel belang dat ze niet te open zijn, zegt Broere'. 'Een offensief met mails en brieven is snel uitgezet, maar vaak te algemeen. Zorg daarom dat je precies weet wat de trefwoorden zijn die voor jou een organisatie, afdeling en functie interessant maken. Ga daar gericht achteraan. Zoek naar contacten binnen die organisatie. Je weet dan meer over wie je moet hebben, welke tone of voice van belang is en welke kansen er zijn.'

Netwerk
Kijk rond in je netwerk en vraag wie je kan helpen om met de bewuste organisaties in contact te komen. Via LinkedIn kun je vervolgens zoeken in de zoekresultaten of dit contactpersoon voor jou via-via(-via) te benaderen is.

Contact
Zorg dat elke keer dat je contact legt je ervan uitgaat dat het de ideale baan is. Dus: doe vooraf goed uitzoekwerk: wat kun je over de organisatie te weten komen? Ga online spitten in de profielen van de mensen die je gaat benaderen. Kies niet te snel voor afstandelijke media (mail of brief), maar bel ook, of stap er op af.

Drijvende krachten
Als je nog niet zo scherp hebt waar je zou willen werken, kun je via anderen je denken scherpen. Er worden steeds vaker ontmoetingen georganiseerd om mensen die in een regio werken of in een bepaalde beroepsgroep actief zijn bij elkaar te brengen (denk aan open coffees, socialmediaclubs, tweetups).

Met name via social media worden die ontmoetingen aangekondigd. Met wat zoekwerk zie je wel wie in jouw regio of voor jouw interessegebied daar de drijvende krachten achter zijn. Stap erop af en zorg dat je je vragen of pitch helder hebt. Als je in zo'n sessie vooral komt halen en niet veel brengt, is het van belang dat het voor je gesprekspartners een leuke en interessante ontmoeting is. Dus som niet je problemen op en stapels redenen waarom het allemaal niet lukt. Maar stel actief vragen en laat zien dat je recente ontwikkelingen kent.

Onderzoek
Een andere stap die je kunt doen als oriëntatie is nagaan wat mensen doen die jouw opleiding hebben gevolgd. Zoek op jouw opleiding en kijk eens naar de organisatie en functies van anderen. Hebben zij nog vervolgopleidingen gedaan? Hebben zij veel banen gehad of zijn ze meteen op de plek gekomen waar ze nu zitten? Je kunt direct contact leggen of via-via, aangezien je iets gemeenschappelijk hebt.

Online vindbaar
Een laatste advies: zorg dat je online vindbaar bent en je boodschap brengt. Zorg tenminste dat je een aansprekend profiel hebt op een zakelijk netwerk zoals LinkedIn, waarin je niet alleen aangeeft wat je doet en gedaan hebt, maar zeker ook wat je wilt doen. Daarnaast is het voor je vindbaarheid goed als je je scriptie, ideeën en presentaties open stelt. Dat kan via een eigen site, via een weblog of op sites die specifiek voor bepaalde content bedoeld zijn (bijvoorbeeld Slideshare voor presentaties). Verwijs daar vanuit je profiel naar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden