Maak kennis met 'Tesla van de zee'

De innovatieve kotter die tot een revolutie in de Nederlandse beroepsvisserij moet leiden jaagt deze zaterdag, ergens op de Noordzee, op tong en schol. Ruwweg tegelijkertijd is die MDV1 Immanuel  hét gespreksonderwerp in de weinig maritieme omgeving van een hotel onder de rook van Schiphol.

Pilotschip de MDV1 Immanuel.

Het zinnebeeld van de verduurzaming van de Nederlandse vissersvloot is sinds vorig jaar zomer in de vaart en een volle vergaderzaal van een Hoofddorps hotel wil wel eens weten of de belofte wordt waargemaakt. De Urker visserman Hendrik Romkes, een van de eigenaren van het pilotschip MDV1, verzekert dat er een mooie toekomst gloort.

Tal van vernieuwende snufjes

Dit is, ruwweg, de belofte van de Immanuel: het schip wordt de redding van de verouderde Nederlandse kottervloot. Met een revolutionaire rompvorm, licht casco, hybride voortstuwing (dieselelektrische motor), een nieuwe vangsttechniek met vistuig dat minder weerstand oplevert en tal van vernieuwende, energiebesparende snufjes.

Tachtig procent besparing op brandstofverbruik, een navenante vermindering aan CO2-uitstoot en nog veel meer moois stellen de initiatiefnemers van de stichting Masterplan Duurzame Visserij (MDV) de Nederlandse vissers in het vooruitzicht.

Het sjabloonbeeld wil dat die vissers niet snel warmlopen voor verduurzaming - of in ieder geval weinig op hebben met milieuorganisaties - maar deze zaterdag in Hoofddorp ademt een andere sfeer. Mooi dat de sector zelf nu ook oog heeft voor milieuvriendelijke innovaties, complimenteert Anne Doeksen van de Stichting Noordzee - de vreemde vis in de zaal - de aanwezigen.

'Tesla op zee'

De Immanuel, die oogt als een modern marineschip, is her en der tot de 'Tesla op zee' gedoopt. Die bijnaam lijkt eerder te verwijzen naar de wijze waarop het schip is gefinancierd dan naar de onmiskenbare duurzaamheidswinst. De Urker vissersfamilies Kramer en Romkes zijn gezamenlijk eigenaar van het schip dat 4,5 miljoen euro kostte. De overheid stak er 2 miljoen subsidie in.

Collega-vissers worden zaterdag in Hoofddorp meteen uit hun droom geholpen door een ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken. De overheid betaalde mee omdat het hier een innovatie betreft, het is niet de bedoeling dat vissers die toe zijn aan een nieuwe kotter straks massaal bij Economische Zaken aankloppen.

En vernieuwen moet de kottervloot, legt voorzitter Auke Hoefnagel van de stichting Masterplan Duurzame Visserij uit. Een groot deel van de platvisvloot (de belangrijkste tak; de MDV1 vist op schol en tong) is economisch vrijwel afgeschreven. 'Gelukkig hebben vissers de laatste jaren vermogen kunnen opbouwen door de lage olieprijs en de hoge visprijzen.'

Duurzame visserij heeft toekomst

Maar aan die gunstige omstandigheden komt ook eens een einde en de sector raakt steeds meer doordrongen van het feit dat een duurzame visserij de toekomst heeft. 'En die valt wel degelijk te koppelen aan rendement', verzekert Hoefnagel. Volgens zijn stichting wijst de pilot met de MDV1 uit dat de investering in een dergelijk schip binnen 8, 9 jaar is terugverdiend.

In de platvisvisserij heeft de laatste jaren al een stille revolutie plaatsgevonden. Grote kotters met boomkorren (met kettingen verzwaarde netten die de zeebodem 'omploegen') maakten - onder druk van milieuorganisaties - steeds meer plaats voor kleinere schepen met nieuwe vangsttechnieken. Die minder schade toebrengen aan het ecosysteem.

In de Immanuel zijn twee van die technieken (twinrig en puls) voor het eerst gecombineerd. Innoveren betekent voortdurend aanpassen, maar de vangstresultaten zijn meer dan bemoedigend. Zo heeft het pilotschip tal van voordelen, weet eigenaar Hendrik Romkes. 'Die nieuwe motoren en generatoren. Het is zo stil aan boord. Soms denk je; vaar ik nou wel?'

Voor de stichting Masterplan Duurzame Visserij staat het wel vast: dankzij deze innovatie vervult Nederland straks weer een voortrekkersrol binnen de Europese visserijsector. Het buitenland kijkt al belangstellend toe. Meer dan dat: scheepswerf Padmos uit Stellendam, bouwer van de Immanuel, heeft de eerste order uit Frankrijk (drie schepen) al binnen.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.