Luxer en duurder dan ooit: de goodiebag van de Oscars

Een Oscar winnen op het jaarlijkse filmgala in het Dolby Theatre is slechts weinig acteurs, actrices en regisseurs gegeven. De meesten zijn al dolblij als ze een nominatie voor het felbegeerde gouden beeldje binnenslepen. Maar Hollywood zou Hollywood niet zijn als de 25 genomineerden, die op 28 februari hopen dat zijn of haar naam klinkt na de beroemde zinsnede 'And the winner is...', na afloop met een goed gevoel én een flink gevulde goodiebag weer huiswaarts keren. En dit jaar is dat cadeautasje vol spulletjes het recordbedrag van 200 duizend dollar waard.

null Beeld Getty
Beeld Getty

Dat is een kwart duurder dan bij de Oscaruitreiking van vorig jaar. Al is de waarde van de goodiebag misschien nog het minst belangrijke. De inhoud, daar draait het om. Want wat geef je Hollywoodsterren als Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Jennifer Lawrence en Sylvester Stallone, die allemaal miljoenen verdienen voor hun filmrollen in kaskrakers en vrijwel alles al hebben?

Nou, daar weten de samenstellers van het cadeautasje wel raad mee, als je het lijstje producten bekijkt die de genomineerde acteurs, actrices en regisseurs volgens The Hollywood Reporter mee naar huis krijgen. Neem een tiendaagse eerste klas trip naar Israël ( ter waarde van 55.000 dollar), een 15-daagse wandeltocht door Japan (45.000 dollar) of een voucher om een jaar lang gratis in een Audi A4 rond te rijden (45.000 dollar).

Huidbehandelingen

Daarnaast krijgen de gelukkigen ook een levenslange voorraad aan huidbehandelingen, de mogelijkheid om voor 10.000 dollar maaltijden voor dieren aan een asiel naar keuze te geven en rainingssessies met een privétrainer in een villa (6.250 dollar).

Andere luxe verwennerijen zijn kleding van Belldini, antizweetklevers voor onder de oksels, Chocolatines' Drunken Fig Cake snoepjes, wijn van Greenhill Winery & Vineyards, een voucher voor gratis kaastaart, een geschenkdoos met cosmetica, een iPhone-beschermhoes, een fles dure vodka, een herbruikbare Memobottle waterfles, oorrbellen, een fitnesspakket, gepersonaliseerde zilveren ketting als ook M&M's, proteïnerepen en zes rollen (à 275 dollar) van Joseph's Toiletries, 'de zachtste en meest absorberende toiletpapier ter wereld'.

De meest verrassende items? Een 'Arouser' vibrator voor de dames en een voucher voor een 'vampieren' borstlift, een niet-chirurgische ingreep die de borsten vergroot zonder implantaten, maar waarbij wel bloed aan te pas komt.

O-shot

Een opvallend lijstje cadeaus waarvan menige celebrity-watcher zich afvraagt wat de sterren ermee zullen doen. Vooral de vraag of de acteurs, actrices of regisseurs de vouchers voor de vaak opmerkelijke behandelingen en activiteiten zullen verzilveren, houdt menigeen bezig. Al is nog altijd onduidelijk wie vorig jaar gebruikt maakte van de tegoedbon voor de O-shot (waarbij rode bloedcellen in de clitoris en vagina worden geïnjecteerd om deze te verjongen) of in 2014 de voucher verzilverde voor een robotische haartransplantatie van ARTAS.

En zou Leonardo DiCaprio, dit jaar opnieuw genomineerd als beste acteur voor zijn rol in The Revenant, vorig jaar de tegoedbon ter waarde van 20 duizend dollar hebben gekregen van een van zijn genomineerde collega's om het bekende medium Olessia Kantor bij hem thuis te laten komen? Voor een één-op-één horoscoop, droomuitleg en het aanleren hoe je andermans gedachten kunt beheersen.

Of DiCaprio met die tips bij zijn vijfde nominatie eindelijke de felbegeerde Oscar zal kunnen winnen, is natuurlijk onduidelijk. Wel weet de 41-jarige acteur, die eerder met lege handen bleef na nominaties voor The Wolf of Wall Street 2013), Blood Diamond (2007), The Aviator (2005) en What's Eating Gilbert Grape (1994), dat hij niet iedereen hoeft te bedanken, mocht hij winnen voor The Revenant.

De Academy of Motion Picture Arts and Sciences maakte maandag namelijk bekend dat dit jaar voor het eerst de langdurige reeks 'Thank yous' in het dankwoord verdwijnen. In plaats daarvan zullen de namen van producenten, familieleden en andere mensen die bedankt moeten worden, op grote schermen in het Dolby Theatre te zien zijn. Kijkers thuis zien de namen onderaan het televisiebeeld voorbij flitsen.

Kritiek op zoveelste spierwitte Oscarfeestje

Er werd wat afgeklaagd na de Oscarnominaties. Maar zwarte acteurs en makers hebben een punt. Alweer, schrijft chef Kunst van de Volkskrant Mark Moorman hier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden