Luxe tent verovert terrein op caravan

Kampeerders hebben een luxeprobleem. Tentenbouwer Erdman Schmidt in Hoogeveen is failliet. Daarmee zijn opnieuw een aantal modellen verdwenen uit het topsegment van de markt, bizar genoeg op een moment dat de vraag naar tenten aanzwelt....

Zelfs de populaire caravan moet terrein prijsgeven. De opmars van de tent is niet gering. De Wit in Schijndel, een bedrijf dat nagenoeg de hele kampeermarkt bestrijkt, heeft het in januari zelden zo druk gehad als nu. Het is traditioneel de periode waarin gezinnnen grote bestellingen doen met oog op de zomervakantie.

Directeur Mark de Wit: 'Er is opvallend veel belangstelling voor tenten. Met de verkoop van caravans gaat het moeizamer.' De Wit vermoedt dat de consument een stap terugdoet vanwege de economische malaise.

Dat spoort met een recent onderzoek van NSF Trendbox waaruit blijkt dat vakantiegangers stevig bezuinigen op de vakantie-uitgaven. Dan komt een tent snel in beeld. Een topklasse gezinstent kost 1800 euro tegen 13 duizend voor de modale caravan.

Maar de hang naar luxe en gemak, die de caravanmarkt jaren heeft opgestuwd, laat de consument niet gemakkelijk varen. In een caravan hoort een magnetron. En bedden die 's ochtends niet hoeven te worden opgeklapt. En uiteraard een koelkastje.

Bij de aanschaf van een tent speelt comfort mee. Populair zijn de gezinsversies van koepel- en vooral tunneltenten. Ze hebben iets weg van een halfronde, Italiaanse broeikas, met als voordeel dat ze snel zijn opgezet.

Tentenmakers bespeuren een trend. Ze merken dat grote groepen kampeerders een tent beschouwen als iets om in te slapen. Meer niet. Kamperen is niet langer de milde uitdaging om een paar weken buiten te leven.

'Tunneltenten zijn inspiratieloze dingen', zegt Dick Schmidt, directeur van Tatteljee in Amsterdam. Hij maakt allang geen tenten meer. De winst is hem te klein vergeleken bij het rendement op bijvoorbeeld kampeerfauteuiltjes.

Schmidt zelf houdt van een lang weekeinde traditioneel kamperen. Een beetje rondklooien bij de tent, met af en toe een glaasje wijn er bij. Eigenlijk is het een veredelde vorm van nietsdoen. Schmidt grinnikt: 'Het wordt door anderen beschouwd als buitengewoon sportief.'

Maar de markt eist tunneltenten en ook Erdman Schmidt moest die eis eerbiedigen. Schmidt - hij is geen familie van de Erdman Schmidts - heeft de ruzies binnen het Drentse bedrijf Erdman Schmidt gevolgd die uiteindelijk tot de ondergang leidden.

Hij is bevriend met directeur Gjalt van der Wal, die ES in 1995 overnam. De productie haperde door de interne wrijving. 'Het nekslagje voor Gjalt', zegt Schmidt, 'was die belazerde markt.' Sommige tentenbouwers vonden die markt helemaal niet zo slecht. Karsten in Zwaag heeft volgens woordvoerder Jaap de Wit vorig jaar een groei van 8,2 procent geboekt.

Hij heeft de indruk dat de aanslagen van september 2001 hebben bijgedragen aan de groei. Toen groeide ook de overtuiging bij de consument dat je niet ver van huis hoeft te gaan voor een leuke vakantie.

De ANWB heeft evenmin de indruk dat 2002 slecht is geweest. Bert Gorissen: 'Mijn gevoel zegt dat het relatief goed gaat.' Hij proeft ook dat blijf-dicht-bij-huisgevoel onder vakantiegangers. Kees Voogd van Bever Zwerfsport: 'Mensen hebben ontdekt dat een verre vakantie niet automatisch een leuke vakantie is.'

Het zag er ondertussen naar uit dat 'ES' het weliswaar niet alleen zou redden, maar zou worden overgenomen door collega's als Demmenie of Carl Denig, zoals concurrent De Waard ruim twee jaar terug werd gekocht door de Vrijbuiter in Roden. Maar Erdmann Schmidt zat al te diep in het moeras.

Van der Wal is volgens een woordvoerster nog steeds eigenaar van de merknaam en broedt op 'een doorstart'. Of de markt hem welgezind is en de tentenbouw een jaar van bloei krijgt, is onzeker. Voogd van Bever: 'De markt is duidelijk in beweging. Maar wat zal bijvoorbeeld het effect zijn van de oorlogsdreiging in Irak. Ik heb geen idee.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden