Luxe aan boord heel gewoon

Verhuurders van luxe zeiljachten hebben het tij mee. Er bestaat een toenemende belangstelling voor schepen van tien tot vijftien meter met alles erop en eraan....

Op vrijdag rond het middaguur heerst er topdrukte op de steigers en in het kantoor van Enjoy Sailing in Lemmer. Tientallen grote zeiljachten meren af na een verhuurperiode van enkele dagen of een week om enige tijd later weer met nieuwe huurders uit te varen. De auto's, meestal met Duits nummerbord, kunnen tot aan de steiger worden geparkeerd om het gesleep met tassen en beddengoed tot een minimum te beperken.

De huurschepen van het bedrijf behoren niet tot de kleinste. Op een enkele uitzondering na gaat het om jachten van tien tot vijftien meter. Jonge schepen merk Bavaria, Elan en Ronautica, nog geen vijf jaar oud, met vier tot tien slaapplaatsen, en met de modernste navigatieapperatuur.

Met zestig jachten, waarvan een deel ligt afgemeerd in St. Annaland in Zeeland, Stavanger en Barcelona, is Enjoy Sailing de toonaangevende verhuurder in deze luxe sector. Hetzelfde kan gezegd worden van Muiden Yacht Charter (MYC) als het om verhuur van grote motorjachten tot vijftien meter gaat. 'Wij zijn het meest luxe bedrijf van Nederland', zegt woordvoerster Carolin Sachs. Dat ook hier de limiet van vijftien meter geldt, is geen toeval. Voor die categorie (maximum snelheid twintig kilometer) is geen vaarbewijs vereist.

Muiden Yacht Charter en Enjoy Sailing zijn snel groeiende bedrijven. Hun resultaten overtreffen ver de gemiddelde expansie in de watersportindustrie. Er blijkt belangstelling voor het duurdere segment in de markt. Afgezet tegen de 300 duizend grotere pleziervaartuigen (plus zes meter) die Nederland telt, is de huursector klein. De zestig bedrijven die zich op verhuur van grotere vaartuigen toeleggen, beschikken samen naar schatting over ongeveer duizend schepen.

De verhuurders van luxe schepen hebben het tij mee. Uit cijfers van de branche-organisatie Hiswa blijkt dat de belangstelling van de watersporter voor grotere schepen toeneemt. Het watersportpubliek wordt steeds ouder; de gemiddelde leeftijd van de toervaarder steeg van 45 jaar in 1993 tot 51 jaar nu. De behoefte aan comfort neemt navenant toe.

Niet alleen de koper van een jacht, maar ook de huurder wil de nieuwste apparatuur (marifoon, GPS, dieptemeter) om het varen te vergemakkelijken. Daarnaast zijn een ijskast en een magnetron aan boord al heel gewoon. In Muiden zijn motorjachten te huur met een whirlpool.

De Royal Pacific Allure 1500 (vijftien meter) beschikt over een volledig ingerichte keuken met combi-magnetron, twee koelkasten, een grote salon met tv, video, cd, radiocassette, satelietantenne, CV, twee toiletten en twee douches. Het schip is bovendien uitgerust met een hek-en boegschroef, wat het manoeuvreren aanzienlijk vergemakkelijkt.

De huurprijzen variëren van 1050 tot 2850 euro per week in het hoogseizoen. 'Maar in die duurste categorie heb je dan een schip met tien slaapplaatsen. Als je de prijs hoofdelijk omslaat, valt dat dus best mee', aldus Carolin Sachs. De huurprijzen van zeiljachten bij Enjoy Sailing lopen in het hoogseizoen per week uiteen van 868 euro (vier kooien, 7,49 meter) tot 3041 euro (10 kooien, 15.43 meter, het enige type schip in de vloot waarvoor een vaarbewijs nodig is).

Dat er geen vaarbewijs nodig is, betekent niet dat de kostbare schepen ongezien aan iedereen worden meegegeven. MYC heeft een groot bestand vaste klanten (70 procent Duits), mensen die al eerder huurden en vaak met een kleiner schip begonnen. Beginnelingen vragen volgens Carolin Sachs zelf al om een kleiner vaartuig. 'Het komt in de praktijk vrijwel niet voor dat iemand zonder ervaring de eerste keer direct om een groot schip vraagt. Bij twijfel geeft MYC vaarles.'

Voor beginnelingen wordt het vaargebied beperkt tot de binnenwateren en het IJsselmeer. Ervaren huurders mogen ook het zoute water opzoeken. Uit cijfers van de Rijkspolitie te water en de Reddingsbrigade (KNRM) kan niet worden afgeleid of huurders meer brokken veroorzaken dan eigenaars van schepen. Volgens Sachs blijven de schades beperkt.

'Je moet het varen met deze schepen zonder vaarbewijs zien als de deelname van fietsers aan het wegverkeer', zegt Ed Kraszewski van de Rijkspolitie. 'Die hebben geen rijbewijs nodig. Maar we gaan er vanuit dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en de verkeersregels kennen.'Met andere woorden: van de watersporters, dus ook van de huurders, wordt verwacht dat ze het vaarreglement doornemen.

Volgens Oscar Snijders, eigenaar van Enjoy Sailing, wordt uit de eerste contacten snel duidelijk of huurders weten waarover ze praten. 'Je merkt het al aan de telefoon, aan de manier waarop ze naar een scheepstype vragen en welke termen ze gebruiken.'Alle huurders moeten vervolgens aan de hand van een lijst op het schip zelf alles kunnen vinden wat voor het zeilen en de veiligheid aan boord van belang is. Lukt dat niet, dan gaat er soms een uur lang een instructeur mee.

Het aantal schadegevallen blijft ook volgens Snijders binnen de perken. Enjoy Sailing vaart uitsluitend met privé-jachten van eigenaren, die - net als bij vakantiehuisjes - de exploitatie van hun schip hebben overgedragen aan het bedrijf. Het onderhoudt en verhuurt het vaartuig. De eigenaar kan er zelf vier weken per jaar kostenloos mee varen.

Snijders voorziet voor deze formule een grote toekomst. 'We krijgen te maken met een nieuwe generatie watersporters. Die heeft geen tijd meer om aan de eigen boot te knutselen. Het gaat meestal om tweeverdieners die beperkt gebruik maken van hun schip. Als die gaan rekenenen, komen ze er steeds vaker achter dat het financieel veel gunstiger is te verhuren en zelf een maand voor niets te varen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden