Lustspel van Orkater wil bij Rijnders maar niet vlammen

Ruitjesgordijn, strengen knoflook die rustiek van het lage plafond naar beneden bungelen en een knus lampje: de herberg ziet er al van verre gastvrij uit....

Het is een spannend decor dat Paul Gallis ontwierp voor Louis Ferrons nieuwe stuk Hoe Mozart Casanova sloeg; letterlijk ook, omdat de handeling zich voor een groot deel op dat golvende dak afspeelt en het soms lijkt dat de acteurs een vervaarlijke glijpartij maar ternauwernood kunnen voorkomen.

Hoog op de heuvel verschijnt daar: Leporello, de knecht. Hij heft een frivole variant aan op de veroveringenaria uit Don Giovanni en de toon is gezet. 'Zeshonderdveertig' heet deze eerste compositie, een verwijzing naar het aantal liefjes van de meester, alleen al in ItaliMaarten Ornstein schreef de muziek op de tekst van Ferron, met een liefdevolle knipoog naar het werk van Mozart. Mooi in het decor 'geegreerd' zijn de musici, acht in getal; soms mengen een paar van hen zich onder de spelers, als vrolijke potsenmakers.

Zo ontrolt zich het verhaal: een narrige Casanova (Jaap Spijkers) ontmoet de populaire Wolfje Mozart (Alex Klaasen) na de premi van diens Don Giovanni. Ook librettist Lorenzo da Ponte (Peter Blok) is aanwezig en na enige discussie over de mogelijkheid van trouw aan vrouw sluiten de heren een weddenschap - ten koste van de bevallige waardin Dorabella (Annet Malherbe).

Naar verluidt was Ferron van zins een omvangrijke opera buffa neer te zetten, maar onder handen van regisseur Gerardjan Rijnders is het dit zogenoemde 'lustspel' van anderhalf uur geworden. Je zou zeggen dat hij zijn publiek daarmee een dienst bewijst, maar het lukt ook Rijnders niet deze productie te laten vlammen. De zangkwaliteit van de acteurs laat te wensen over. Erger is dat het het stuk veelal ontbreekt aan dramatische zeggingskracht; de vermakelijke Mozart-vervlechtingen daargelaten, zijn de verwikkelingen maar vlak.

Slechts sporadisch zijn de acteurs in staat hun personage echt smoel te geven. Van verrassing of ontroering, behalve misschien met betrekking tot de fraaie muziek, is dan ook weinig sprake. De enige die daarop een uitzondering vormt, is Peter Blok als die rare rooms-katholieke priester van joodse afkomst. Hij blijft als enige echt overeind daar op het dak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden