Ludiek Twitteraccount krijgt NS wel in beweging: 'Die roltrap staat inderdaad te vaak stil'

Werkt de roltrap vanaf het Jaarbeursplein naar het Utrechtse Centraal Station? Deze vraag houdt veel bewoners en forenzen bezig. Sinds een maand is er zelfs een Twitteraccount, @werktderoltrap, dat tweemaal daags het antwoord op deze vraag meldt, met al honderden volgers: vaak 'ja', maar ook regelmatig 'nee' of 'nope'.

Beeld Jiri Buller

Wie via de westkant het station in wil of naar het Utrechtse stadskantoor wil gaan, stuit regelmatig op een niet werkende roltrap. In 2014 onderging deze entree naar het Utrechtse station een metamorfose. Er kwamen brede stenen trappen om de ongeveer 10 meter naar boven te overbruggen, in de zomer inmiddels een geliefde hangplek. Voor wie niet goed kan traplopen of er gewoonweg te lui voor is, zijn er vier lange roltrappen, aan beide zijden twee. Maar die doen het vaak niet.

Forens Max Kempers is een van de velen die regelmatig stuitten op een niet-werkende roltrap. 'Mij maakte het niet heel veel uit, ik ren gewoon naar boven. Maar om me heen hoorde ik dan het gemopper: Doet dat ding het weer niet?'

Overweldigende aandacht

Omdat hij de roltrappen toch zo'n twee keer per dag treft, besloot hij er een Twitteraccount van te maken. Hij is overdonderd door de aandacht. 'Ik had niet in de gaten hoe druk mensen zich maken over deze roltrappen.'

Ook de Utrechtse politiek vindt dat dat de roltrappen beter moeten werken. De gemeente heeft de trappen aangelegd, de NS doet het beheer en onderhoud. 'We werken met elkaar samen', zegt een gemeentewoordvoerder. 'Er zijn inmiddels afspraken gemaakt voor het verbeteren van de situatie.'

De NS-woordvoerder vindt het account speciaal voor 'hun' roltrappen 'grappig'. 'Maar tegelijkertijd zien we het als een aansporing om het beter te doen', zegt hij. 'De trappen staan in weer en wind en worden intensief gebruikt. Ze staan inderdaad te vaak stil.'

Alleen nog maar 'ja'

Daarvoor zijn volgens hem een paar redenen. In de omgeving van het stationsgebied wordt volop gebouwd, daardoor wordt zand in de roltrappen gelopen. Voor deze roltrappen gold het zelfde onderhoudsniveau als voor de roltrappen in het station naar de perrons: dat bleek te weinig en de frequentie is inmiddels opgevoerd. Een aantal keer stond de roltrap een paar dagen stil, omdat een onderdeel moest worden vervangen met een langere levertijd.

Daarbij is er ook sprake van misbruik, zegt de NS-woordvoerder. Kwaadwillenden drukken volgens hem veelvuldig op de rode noodknop waardoor de roltrap stilvalt. 'Daarna zal de roltrap een aantal malen zelf proberen op te starten, dat werkt alleen als de ingebouwde sensoren registreren dat er geen mensen op de roltrap staan. Maar deze roltrap wordt zo intensief gebruikt, dat het de roltrap vaak niet lukt zichzelf op te starten. Dan moet de roltrap handmatig door een van onze monteurs gereset worden, en dat duurt een paar uur.'

Er wordt nu gewerkt aan verbeteringen. Het resetten moet sneller. En als het onderhoud frequenter is, zullen versleten onderdelen al vervangen worden voordat ze stuk zijn. De NS-woordvoerder: 'Ons doel is dat op dat Twitteraccount straks alleen nog maar 'ja' is te lezen.'

Beeld Max Kempers

Uiteenlopende meningen over stationsgebied Utrecht

Elke dag even kijken
'Een week geleden waren ze hier nog aan het sjouwen met glasplaten. En moet je nu kijken.' Utrechters Jan Geijtenbeek (71), Cor Tomassen (69), Henk Bouma (66) en Herman Uding (69) treffen elkaar elke dag om naar de verbouwing van het stationsgebied te kijken. (+)

Kritische kanttekening
De grote vraag is of de Utrechters wel zo blij moeten zijn met de snelle groei van hun stad, aldus bewoner Peter Tol in dit opiniestuk.

Mist Utrecht CS het wow-effect?
Rond de laatst grote werkzaamheden van ProRail rond Utrecht Centraal en de opening van de nieuwe stationshal blijkt: de meningen over het uiterlijk lopen uiteen. (+)

'Open stationsplein is pure winst voor Utrecht'
Toen het nieuwe stationsgebied van Utrecht vorm kreeg, kon project-directeur Albert Hutschemaekers het met een goed gevoel achterlaten. Lees hier het interview terug. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden