Column

Lucille Ball is niet de enige ster met spuuglelijk standbeeld

Het dorp Celoron wordt verlost van een monsterlijk beeld waarop Lucy Ball eruitziet als Steve Buscemi in travestie.

Beeld AP

Wat had ik graag een filmpje willen zien van de onthulling. Het moment in 2009 dat het doek van het beeld van Lucy Ball in Celoron werd getrokken en dorpelingen het bronzen standbeeld van hun beroemde plaatsgenoot voor het eerst zagen. Die zombie-ogen die in de oneindigheid staren. Die merkwaardige tanden waardoor ze eruitziet als Steve Buscemi in travestie.

De alom geliefde comédienne is vereeuwigd als een soort horror-tante, die de argeloze voorbijganger iets onheilspellends probeert aan te bieden op een lepeltje. Een beeld dat je, om nachtmerries te voorkomen, 's nachts moet mijden als de pest.

Geen wonder dat de inwoners al jaren lobbyen om dit beeld te vervangen door iets dat de I Love Lucy-ster wel recht doet. En nu lijkt het ze gelukt. Om onverklaarbare redenen werd dit beeld deze week namelijk wereldnieuws. Hollywood Reporter, CNN, Washington Post - iedereen bemoeide zich opeens met 'Scary Lucy'. De burgemeester moest er wat van vinden en vertelde dat de kunstenaar 10.000 dollar vroeg om het beeld te verbeteren. Die bood vervolgens zijn excuses aan en stelde dat het 'niet tot zijn beste werk behoorde' en 'nooit in brons gegoten had moeten worden'.

Lucille Ball is niet de enige ster met een spuuglelijk, mislukt standbeeld. Nirvana-frontman Kurt Cobain staat als een soort huilende Jezus in Aberdeen. Het standbeeld van Michael Jackson, dat Mohamed Al-Fayed bij zijn toenmalige voetbalclub Fulham had neergezet, was zo lelijk dat de supporters dachten dat het een verlate 1-aprilgrap was. En absoluut afschrikwekkend was het beeld van een 4 meter hoge Colin Firth dat uit een vijver lijkt te komen. Het verwijst naar het legendarische moment dat Firth als een druipende Mr Darcy het water uit komt na een spontaan zwempartijtje in Pride and Prejudice en zo naam maakte als mannelijk lustobject. Dit beeld doet dat bijna weer teniet.

Het zijn beelden die zo monsterlijk zijn dat je het met eigen ogen moet zien om het te geloven. En dat is alleen maar goed. Want stiekem zijn ze helemaal niet alleen bedoeld als eerbetoon, maar ook als trekpleister. Zo bekeken kan Celoron veel leren van Borja. In dat Spaanse dorp werd bijna drie jaar geleden een 19de-eeuws fresco 'gerestaureerd' door een bejaarde vrouw. Een middagje kwasten en Jezus leek meer op een door Picasso geïnterpreteerde beer.

Die arme vrouw haalde ook het wereldnieuws. Een team van restaurateurs zou eraan te pas moeten komen om de schade te herstellen. Nu, bijna drie jaar later, blijkt dat niet gebeurd. Volgens NOS-correspondente Jessica van Spengen willen zoveel mensen die verpeste Jezus met eigen ogen zien dat het dorpje Borja is opgeleefd. In plaats van de 10 duizend toeristen per jaar, kwamen er nu in twee jaar 180 duizend.

Daarom zouden ze wel gek zijn, in Celoron, om hun Scary Lucy te vervangen, zoals de plannen nu zijn. Brave standbeelden om mensen te eren kun je overal al zien. Een per ongeluk mislukt beeld waar de hele wereld van af weet: dat is een unique selling point waar je beter maar van kunt profiteren.

Floortje Smit, filmrecensente, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden