Luchtvaartorganisatie VN bereikt klimaatakkoord

De burgerluchtvaart is er voor het eerst in geslaagd een overeenkomst te sluiten over het verminderen van de CO2-uitstoot. De luchtvaartorganisatie van de VN (ICAO) heeft donderdag in het Canadese Montreal een voorstel geratificeerd waarin is vastgelegd dat de CO2-emissie van de luchtvaartindustrie na 2020 niet meer mag groeien. Het zijn de eerste internationale klimaatafspraken die zich tot één industrie beperken.

Zonnevliegtuig Solar Impulse 2 vliegt over de piramides van Gizeh, vlakbij het hevig vervuilde Caïro. Beeld reuters

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) is blij met de overeenkomst. 'De wereld heeft zijn kans gegrepen en een systeem aangenomen waarmee de luchtvaart haar verantwoordelijkheid neemt', zei Dijksma in een verklaring. Op dit moment is de internationale luchtvaart verantwoordelijk voor zo'n 2,5 procent van de wereldwijde koolstofdioxide-uitstoot.

Volgens de ICAO zal de verminderde jaarlijkse uitstoot het equivalent zijn van de hoeveelheid koolstofdioxide die 35 miljoen auto's per jaar uitstoten. Binnen de luchtvaartsector is er grote steun voor de deal, hoewel hij de vliegmaatschappijen jaarlijks miljarden zal gaan kosten.

In de afspraken is vastgelegd dat luchtvaartmaatschappijen die de uitstoot in de toekomst overschrijden, het teveel aan koolstofdioxide moeten compenseren door uitstootrechten te kopen van een andere sector. Dat kan bijvoorbeeld in het Europese emissiehandelssysteem, waar het recht om 1 ton broeikasgas te mogen uitstoten op dit moment 5 euro kost. Een andere compensatiemaatregel kan het investeren in klimaatprojecten zijn, zoals de aanleg van een bos.

Hoewel nieuwe vliegtuigen steeds efficiënter met hun brandstof omgaan, is het onmogelijk voor luchtvaartmaatschappijen om alleen daarmee de uitstoot te beperken; verwacht wordt dat de uitstoot van vliegtuigen, wanneer er niets verandert, tegen de helft van deze eeuw verdrievoudigd is ten opzichte van 2005. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat de uitstoot in 2050 nog maar de helft is van de uitstoot in 2005.

Klimaatakkoord

Het is nu aan de individuele landen om de afspraken in de praktijk te brengen. Landen kunnen zelf kiezen of ze aan de eerste zeven jaar van de deal meedoen; van 2028 tot 2035 is deelname verplicht. Zo'n 65 landen hebben aangegeven aan de vrijwillige periode mee te doen, waaronder de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Daarmee wordt ongeveer 80 procent van de verwachtte emissiegroei tussen 2021 en 2035 gecompenseerd. Alleen Rusland en India hadden nog twijfels bij bepaalde passages van het akkoord.

De deal geldt overigens alleen voor internationale vluchten; binnenlandse vluchten vallen onder het Parijse klimaatakkoord. Het Europees Parlement stemde daar deze week mee in, waardoor er nu genoeg steun is voor het Parijs-akkoord om in werking te treden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden