LPF-minister Heinsbroek wil herstel van normen en waarden

Minister Heinsbroek van Economische Zaken wil een reclamecampagne van de overheid om normen en waarden over te brengen op de bevolking....

Van onze verslaggever

De notitie van Heinsbroek was zijn eerste actie in de ministerraad. Hij verstuurde het plan op 22 juli, aan de vooravond van de regeringsverklaring. Voor Balkenende was de notitie geen reden om met zo'n campagne aan de slag te gaan.

In de notitie somt de minister een aantal doelen op. Zo moet het respect voor de huisarts, leraar en ouderen terugkomen. Volgens de minister moeten ouders die op school verhaal komen halen nadat hun kind een oorvijg heeft gekregen 'fors worden gestraft'. Ook wil hij het gele-kaartsysteem uit het voetbal toepassen in het onderwijs.

Over integratie schrijft de LPF-minister dat de boodschap moet zijn: 'We hebben nu eenmaal een multiraciale samenleving. Leer je medemens hoe het hier werkt, praat Nederlands, leg hem of haar de spelregels uit.' Ook pleit hij voor een campagne tegen bijklussers met een uitkering. Hij verwijst hierbij naar de reclamecampagne 'Toch naar een echte dealer' van de autobranche.

Om zijn doelen te bereiken pleit hij voor een 'marketingaanpak waarbij professionele creatieven' intensieve campagnes ontwikkelen op radio, televisie, kranten en in de bioscoop. Heinsbroek neemt de Amerikaanse president als voorbeeld. 'Ook president Bush overweegt de inzet van de reclame-industrie en Hollywood bij zijn bestrijding van het terrorisme.'

Heinsbroek verwacht dat het op die manier 'een stuk gemakkelijker' wordt om de belangrijkste regeringsdoelstellingen op korte termijn te bewerkstelligen. 'Ik weet dat het onconventioneel is, maar de tijd en Nederland zijn er naar mijn mening rijp voor.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden