LPF begint actie: dat Kwartje van Kok is mooi van ons

Max Hermans, Tweede-Kamerlid voor de Lijst Pim Fortuyn, had maandag de internetsite www.kwartjevanons.nl nog niet geopend, of vijfduizend mensen hadden hun naam al onder zijn petitie gezet....

Van onze verslaggever Raoul du Pré

Hermans’ oproep aan het kabinet-Balkenende luidt als volgt: het Kwartje van Kok moet terug worden gegeven aan de automobilist. ‘Want genoeg is genoeg’, aldus Hermans.

Als Hermans zijn zin krijgt printen de bezoekers van zijn site de komende week ook het vignet uit dat Hermans heeft gemaakt. ‘Plaats dit achter uw autoruit’, vraagt het Kamerlid.

Hij hoopt zo de maatschappelijke druk op het kabinet in de aanloop naar Prinsjesdag tot grote hoogte op te voeren. De directe aanleiding voor zijn actie is de benzineprijs, die mede ten gevolge van de orkaan Katrina is gestegen tot 1,50 euro per liter.

Het Kwartje van Kok is in de politiek omstreden sinds het werd ingevoerd in 1991, overigens niet door toenmalig minister van Financiën Wim Kok maar door diens staatssecretaris Marius van Amelsvoort.

Het kabinet besloot toen tot een accijnsverhoging met 20,8 ‘oude centen’ (9,5 eurocent) op een liter benzine. Deze verhoging, die al snel te boek stond als het Kwartje van Kok, was destijds nodig om grote gaten in de rijksbegroting te dichten. Bovendien was de brandstofprijs lager dan ooit.

Gedurende de jaren negentig, toen de benzineprijzen weer stegen, pleitten de huidige regeringspartijen CDA en VVD met enige regelmaat voor teruggave van het kwartje aan de automobilisten. Toen Kok minister-president was (1994-2002) wees hij er voortdurend op dat het kabinet in 1991 niet heeft beloofd dat de accijnsverhoging tijdelijk zou zijn.

In 2002 leek teruggave er toch van te komen toen het op last van de LPF in het regeerakkoord van het eerste kabinet-Balkenende werd opgenomen. De regeringspartijen berekenden het verlies aan inkomsten voor de schatkist op 770 miljoen euro.

Met de snelle val van dat kabinet, de ineenstorting van de LPF en de economische neergang verdween het kwartje in 2003 echter weer van de politieke agenda.

Eerder deze zomer werd het kabinet het er wel over eens dat de geplande accijnsverhoging op brandstof voor komend jaar niet doorgaat. Deze aanpassing van de prijzen zou benzine per liter nog eens twee cent duurder hebben gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden