Louis van Gaal

Hoe komen personen, instellingen of bedrijven uit de verf in het nieuws? Daarover consulteren wij wekelijks een aantal communicatiedeskundigen - de beste stuurlui aan wal tenslotte....

Kay van de Linde, communicatieadviseur: 'Ik zag hem bij Frits Barend na de wedstrijd tegen Andorra. Hij zei dat Barend geen verstand van voetbal had, en hij wel. Dat was niet slim, want dat slaat op hem terug. Hij verliest daardoor aan credibiliteit, niet alleen bij de pers en de KNVB, maar ook bij de supporters. Van Gaal is een ontzettend goeie coach, maar hij heeft geen communicatiestrategie. Zijn probleem is dat hij zijn frustraties en boosheid steeds de boventoon laat voeren. Het zou goed voor hem zijn om eens met een communicatiedeskundige te praten, want hij heeft nog een heel perspectief om door te gaan. Hij moet zich afvragen wat hij nou precies wil. Wil je duidelijk maken dat je de beste coach ter wereld bent - want dat doet hij - en dat niemand je begrijpt? Of wil je overbrengen waar je mee bezig bent? Als je met allerlei belangrijke dingen bezig bent - en dat is hij - dan heb je steun nodig van je achterban. En die achterban motiveer je door te communiceren.'

Jacques Monasch, PvdA-campagneleider: 'Wat Van Gaal bij Barend demonstreerde, was een gebrek aan professionaliteit. In zo'n leidinggevende functie hoor je open te staan voor journalisten. Het begint al met een gebrek aan fatsoen - als hij het heeft over zeurvragen van journalisten en vraagt of ze het niet ergens anders over kunnen hebben. Zo laat hij zich lelijk in de kaart kijken. Mijn advies aan hem zou zijn dat-ie doorgaat voor het EK van 2004. Als hij afhaakt, verliest hij krediet. Als je door een dal gaat, zoals hij nu doet, en je verbijt je, dan helpt dat in de beeldvorming. Dan kom je er communicatief uit. Hij is een eigengereid figuur, dus hij zou ook een communicatieadviseur naast zich moeten hebben - en dat moet een echt maatje van hem zijn. Iemand die af en toe tegen hem zegt: ''Hé Louis, pas nou een beetje op jezelf, doe effe normaal''.'

Charles Huijskens, communicatieadviseur: 'Hoe die man zich gedraagt, dat is eigenlijk te dol voor woorden. Maar hij fascineert me, hij blijft een bijzondere man. Het verbaast me alleen hoe de Nederlandse pers zich iedere keer door zo'n vent laat afblaffen en koeioneren. Maar de pers is ook hypocriet: als hij wint, liggen ze aan z'n voeten; verliest hij, dan krijg je dat eindeloze gezever en deugt hij niet meer. De pers moet dus een keer bij zichzelf te rade gaan. Als ik zijn gezicht zie, denk ik: is dat nou minachting voor de pers? Ik denk het wel. Hij heeft ook van die uitspraken tegenover journalisten: ''Ben jij nou zo stom, of ben ik het?'' Hij is niet aardig. Een communicatieadviseur zal hem niet veranderen. Dat helpt niks, helemaal nul. Hij zal ook zeggen: de manier waarop ik het doe heeft mij ook hoogtepunten opgeleverd. Hij is en blijft in extreme mate zichzelf. Een hyperindividualist.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden