Lopend Vuur

Het nieuws: PVV-Kamerlid Fleur Agema schrijft in een column dat ze verliefd is op een partijgenoot.Wat opvalt: Haagse redacties zien niets in berichtgeving, maar via andere redacties en columns komt het toch in de krant.

26 mei 2014


fabmagazine.nl

1 Goeie genade. Wow. Jeminee.

PVV-Kamerlid Fleur Agema is verliefd op partijgenoot Léon de Jong, schrijft ze in haar column op het online magazine Fab van de publiciste Ebru Umar. Ze zijn gekoppeld door 'de blonde cupido', PVV-leider Geert Wilders. Agema is openhartig over haar nieuwe liefde, bijvoorbeeld over de ochtend dat ze elkaar voor het eerst zoenen: 'Donkere krullen haalt een ontbijtje, geeft een knuffel en dan... de bliksem slaat in! Kus. Goeie genade. Wow. Jeminee. Total crush!!!'


Ook besteedt ze aandacht aan de beeldvorming rond de PVV. 'De halve wereld denkt dat het een seks-zooitje bij ons is', schrijft ze. En, spottend over het vermeend autoritaire leiderschap van Wilders: 'Wat de sekteleider zegt, daar gehoorzaam je immers aan.'


Umar twittert die ochtend de link van de column naar haar volgers: 'GOEDEMORGEN! Love is in the air...' Opvallend is dat Agema normaliter een keer per week een column schrijft en dat Fab nu twee columns in een week plaatst. 'Fleur schrijft haar columns altijd op vrijdag na middernacht', zegt Umar. 'Dat is het enige moment waarop ze tijd heeft. Meestal publiceren we de column die vrijdag erop, nu kozen we voor maandag. En ja, ze hebben echt een relatie. Het is geen hoax, dat zie je ook aan de foto.'


Bereik van Agema's column op Fabmagazine.nl: meer dan 65 duizend lezers. Bereik @umarebru: bijna 11 duizend volgers.


26 mei 2014


Twitter

2 'Een krant is geen Kamerfractie'

In navolging van Umar twitteren meerdere opinieleiders over de column. Een van hen is Tom-Jan Meeus, politiek redacteur voor NRC Handelsblad. 'Graag uw analyse', schrijft hij. Meeus, nu: 'Dat was natuurlijk ironie. Ik bedoelde: wat moeten we hier nu weer mee? Ik zag geen politieke relevantie in haar openhartigheid en vond dus dat de politieke redactie hier voor de krant niets mee kon.'


De mediaredactie van NRC denkt daar anders over, merkt Meeus later die dag. 'Die zag er wel relevantie in. Ik heb mijn collega's afgeraden er iets mee te doen. Maar goed, meningen kunnen natuurlijk verschillen: een krant is geen Kamerfractie.'


Bereik @tomjanmeeus: bijna zesduizend volgers.


26 mei 2014


De Telegraaf en de Volkskrant

3 'Niet politiek relevant'

In de ochtendvergadering van de Volkskrant gaat het kort over de publicatie van Agema. 'De column was opvallend', zegt Pieter Klok, adjunct-hoofdredacteur, 'maar we wisten vrijwel meteen: hier gaan we niets mee doen. Het privéleven van politici gaat ons niets aan, tenzij het politiek relevant is zoals in het geval van staatssecretaris Jack de Vries die een relatie had met een ondergeschikte. Dat was tegen de regels.' Op woensdag schrijft columniste Aaf Brandt Corstius wel over de nieuwe liefde van Agema. Klok: 'Aaf gebruikte het nieuws om een profiel te maken van Léon de Jong, op het eerste gezicht een opportunist. Dat vond ik wel interessant, omdat het iets zegt over de PVV. Toch maakten wij voor de nieuwskrant de inschatting: hier zit geen verhaal in.'


Ook de Haagse redactie van De Telegraaf ziet er niets in om het nieuws in de krant te brengen. Chef Wouter de Winther: 'Op de site van Privé is er wel aandacht voor geweest. Daar hoort het wat mij betreft ook thuis. Ik vind het opmerkelijk dat de zelfbenoemde kwaliteitskrant NRC een andere afweging maakte.'


Bereik de Volkskrant: 789 duizend lezers Bereik De Telegraaf: 1,8 miljoen lezers


27 mei 2014


nrc.next

4 'We spraken er allemaal over'

'Ik vond de column echt leuk', zegt Hans Nijenhuis, chef van nrc.next. 'Een totaal onbevangen ontboezeming van Agema: daarin wilden we onze lezers laten delen. We spraken er allemaal over op de redactie, dan vind ik het flauw om te zeggen dat de column niet interessant zou zijn voor de lezers.'


Nrc.next wilde de column aanvankelijk integraal overnemen, om de lezers zelf te laten oordelen. Dat mocht niet van Agema. 'Jullie kunnen een hoge boom opzoeken', liet ze via Umar weten. Het Tweede Kamerlid, in een reactie: 'De reden hiervoor is niet alleen de vele leugens die NRC over mij en mijn partij afdrukt, maar ook de twee volle pagina's waarin ze mijn masterthesis verkrachtten.'


Het nieuws voor nrc.next zat hem in de 'opmerkelijke openhartigheid' van de column. Was die journalistiek relevant? 'Het zijn twee bekende personen. Door de column begrijpen we nu beter hoe zij en de PVV-fractie werken. Bovendien: natuurlijk is Syrië relevanter, maar je kunt niet de hele krant vullen met Syrië. We hebben zwaar en licht nieuws.' Ook speelde mee dat Agema waarschijnlijk zou terugkomen in columns en Fokke & Sukke. 'Het was raar geweest als onze lezers er dan nog niet van op de hoogte waren', zegt Nijenhuis. 'Ik vraag me weleens af wie de pols van de samenleving beter aanvoelt: de redacteur of de columnist? En dat is een retorische vraag.'


Bereik nrc.next: 262 duizend lezers


27 mei 2014


NRC Handelsblad

5 Partijdiscipline versus openhartigheid

Onder de kop 'Wow. Jeminee. Total crush!!! Dit mag wél van de sekteleider' bespreekt NRC Handelsblad die middag eveneens de column van Agema. 'De relatie had voor mij geen nieuwswaarde, maar de column wel', zegt Mark Duursma, chef media. 'Het ging ons om de tegenstelling tussen het gesloten mediabeleid van de PVV en de buitensporige openheid van Agema over haar privéleven. Dat hebben we beschreven.'


NRC Handelsblad pakt het bewust anders aan dan nrc.next. Die laatste gaf volgens Duursma te weinig context aan de column. Achteraf heeft Duursma ietwat spijt van de presentatie. 'Die had meer tongue-in-cheek mogen zijn, zodat duidelijk was dat het niet echt serieus nieuws was. Nu leek het artikel te veel op een normaal nieuwsbericht.' Er staat geen naam boven het artikel. 'We zijn altijd terughoudend met naamsverwijzing bij stukken', zegt de chef media. 'De auteur staat er alleen bij als het artikel persoonlijk getint is: interview, recensie, reportage en eigen nieuws.' NRC heeft van één lezer een klacht ontvangen.


Bereik NRC Handelsblad: 496 duizend lezers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden