Londense studenten: minder westerse filosofen graag

De levenslessen van Socrates? De twijfel van Descartes? Het boeddhisme van Schopenhauer? De kans bestaat dat zulke wijsgerige zaken in de toekomst niet meer worden gedoceerd aan de Londense School of Oriental and African Studies (SOAS). Studenten aldaar wensen liever wat minder westerse filosofen. Die zouden indachtig de democratisering van het curriculum moeten plaatsmaken voor Afrikaanse en Aziatische wijsgeren.

De Londense School of Oriental and African Studies (SOAS). Beeld Philafrenzy via Wikimedia

Het voorstel maakt deel uit van de 'educatieve prioriteiten voor het jaar 2017' die de studentenbond van de SOAS heeft opgesteld. Studenten bleken zich te ergeren aan de nadruk die er ligt op blanke denkers, een situatie die zou voortkomen uit een 'structurele en epistemologische erfenis van het kolonialisme binnen de universiteit'. Deborah Gabriel van de Black British Academics noemde de bestaande lesstof veel te 'eurocentrisch'.

Mochten de Westerse wijsgeren deel blijven uitmaken van de lesstof, dan zou het vooral moeten gaan over de 'koloniale context' waarin hun ideeën tot stand zijn gekomen. In een reactie zei de conservatieve filosoof Roger Scruton nieuwsgierig te zijn naar de koloniale context waarin Kant zijn Kritiek van de Zuivere Rede schreef. Namens de faculteit Godsdienst en Wijsbegeerte noemde Erica Hunter het idee van de bond 'tamelijk belachelijk'.

Dekolonisering

Deze poging tot 'dekolonisering' staat niet op zichzelf. Vorig jaar woedde er in Oxford een opstand tegen het standbeeld van de koloniaal Cecil Rhodes dat prijkt op de gevel van Oriel College, maar de universiteit weigerde aan de eisen van activistische studenten tegemoet te komen. Jesus College in Cambridge haalde een bronzen haan weg, een beeld dat door de Britten in de 19de eeuw was meegenomen uit de toenmalige kolonie Nigeria.

De drift om universiteiten te verschonen van 'smetten' gaat verder dan racisme en kolonialisme. Op King's College is onlangs een portret verwijderd van de voormalige aartsbisschop George Carey nadat hij zijn twijfels had geuit over het homohuwelijk. In Sussex hebben studenten voorgesteld niet meer vanzelfsprekend de termen 'he' en 'she' te gebruiken tijdens debatten of bij vergaderingen, dit om 'misgendering' te voorkomen.

Sneeuwvlokjes-generatie

Archeologiestudenten aan het University College in Londen kregen vorig jaar te horen dat ze lessen over de 'archeologie bij hedendaagse conflicten' mogen verlaten wanneer ze het materiaal te schokkend of traumatiserend achten. De bekende socioloog Frank Furedi, auteur van What's Happened to the University? A sociological exploration of its infantilisation, noemt de even mondige als gevoelige studenten de Sneeuwvlokjes-generatie.

Academici hebben gewaarschuwd dat dit soort kwesties zullen toenemen wanneer de regering doorgaat met plannen om 'studententevredenheid' centraal te stellen bij het opmaken van ranglijsten. Dat streven pas bij het idee dat een universiteit een warenhuis met consumenten is. 'Universiteiten worden steeds nerveuzer,' zei King's College professor en Hogerhuislid Alison Wolf onlangs, 'wanneer het gaat over het tegemoetkomen aan eisen van studenten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden