Londense bleekneusjes spelen 'live'

Het is niet hun favoriete tijdverdrijf, zo'n grote tournee. Eigenlijk vinden Simon Ratcliffe en Felix Buxton, samen het producersduo Basement Jaxx, de voorbereiding van zo'n tour veel leuker....

Beetje deejayen in hun eigen club, een omgebouwde Ierse pub in het Londense stadsdeel Brixton. Beetje puzzelen en experimenteren met de nummers. Lekker ongedwongen. Er mag af en toe iets fout gaan - het gaat om het plezier.

Het optreden dat de twee Londense producers in het uitverkochte 013 in Tilburg gaven, is het commercieel verantwoorde eindresultaat van alle gefröbel. Een tot in de details met sequencers voorgeprogrammeerde dance-show was het, aangekleed met gastzangeressen en -danseressen, een spectaculaire lichtshow en een 'video wall' als decor.

De twee platen die Basement Jaxx tot dusver uitbracht, Remedy (1999) en Rooty (2001), waren brutale danceplaten, waarop vette funk en disco een nadrukkelijke plaats innemen. Met het songmateriaal zat het dus ook wel goed. Daar lag het allemaal niet aan.

Tot je je realiseerde dat het spektakel op het podium van 013 een 'live' optreden heette. De term 'live' wordt in de dance vooral gebruikt om aan te geven dat de betreffende artiesten geen dj-set komen draaien, maar met een stapel apparatuur het materiaal van hun albums komen spelen. Maar in veel gevallen (de Chemical Brothers zijn het extreemste voorbeeld; Underworld de belangrijkste uitzondering) is het woord 'live' te veel eer.

Basement Jaxx deed er alles aan het optreden 'levend' te laten aanvoelen, dat moet gezegd. Ratcliffe speelde een riedel akoestische gitaar in Rendez-Vu, Buxton nam de zangmicrofoon ter hand in Where's Your Head At, voortdurend trommelde een live-percussionist mee en in vrijwel elk nummer fungeerde een halfnaakte zangeres als frontvrouw.

Maar al neemt Basement Jaxx voortaan trapeze-acrobaten, drie circusolifanten, een menselijke kanonskogel en Bassie & Adriaan mee op tournee, na drie kwartier gaat het toch echt opvallen dat de twee producers op het podium vrijwel niets meer hoeven te doen om de show gladjes te laten verlopen. En waar niets fout kan gaan, verdwijnt het gevoel dat wat op het podium gebeurt mensenwerk is.

Tussen de pauwenveren en hoge plumeaus van de zangeressen door, zag je twee Londense bleekneusjes achter een tafel vol apparatuur staan, die het veel leuker vinden om in hun eigen club wat aan te rotzooien met discoplaten en flarden geprogrammeerde muziek. Waarom doen ze dat tijdens de 'officiële' Europese tournee ook niet?

Om het kreukloze albummateriaal te promoten, kunnen ze dan nog altijd een dvd langs Europese zalen sturen, zoals Underworld eerder vorig jaar deed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden