Londenaren nemen in mineur afscheid van de oude dubbeldekker

Er waren honderden rouwenden, bloemstukken van lelies met een lint ‘R.I.P. (Rust in Vrede) Routemaster 159’ en er was een cocktail na afloop: de Routemaster Blaster Cocktail....

De begrafenis vrijdag van de enige echte Londense dubbeldeksbus – die met de open deur, de sikkeneurige conducteur en het platform waar je ieder moment op en af kan springen – was niet minder indrukwekkend dan die van George Best vorige week in Belfast. Langs de hele anderhalf uur durende route betuigden mensen hun respect door de bus aan te raken of met de Union Jack te zwaaien.

Vanaf vandaag zijn de oude Routemasters allemaal vervangen door vehikels die door de Londenaren met afgrijzen ‘bovenmaatse sardineblikjes’ worden genoemd. Van heinde en verre waren trouwe buspassagiers naar Londen gekomen om de laatste rit van de oude bus op lijn 159 van Marble Arch naar het eindstation Streatham in Brixton mee te maken.

Er waren zoveel belangstellenden dat Transport for London twee extra bussen had ingezet, zodat chaos en slaande ruzies konden worden voorkomen. Maar voor één keer weigerden de Engelsen keurig in de rij te staan en moesten politiemensen op het achterplatform orde houden.

Met het verdwijnen van de Routemaster is weer een stukje Londen geamputeerd. De bus was een even belangrijk icoon als de Big Ben of de Tower Bridge.

Vanaf 1954 werden er drieduizend gebouwd. Maar de laatste tien jaar zijn ze een voor een vervangen door moderne dubbeldekkers en bendybusses (gelede bussen).

Deze zijn volgens Transport for London beter toegankelijk voor mindervaliden en kinderwagens. Maar de fans van de Routemaster beschouwen het als een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Op de nieuwe bussen zit geen conducteur meer en moeten de passagiers het kaartje in een automaat of bij de bestuurder kopen.

Tienduizend mensen hebben een campagne gevoerd voor het behoud van de ‘Rolls Royce onder de bussen’ en 80 procent van de Londenaren is tegen het besluit de bus uit de dienstregeling te nemen. Maar burgemeester Ken Livingstone was onvermurwbaar. Zijn enige concessie is dat in de toekomst twintig Routemasters op toeristische lijnen mogen blijven rijden.

De laatste conducteur op de Londense bus was Lloyd Licorish (61) die in 1965 vanuit Barbados in Londen kwam wonen. ‘Het is een trieste dag. Ik ben 35 jaar conducteur geweest. Nu komt er een einde aan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden