Londenaren kunnen weer op de bus springen

Het was de verkiezingsbelofte van burgemeester Boris Johnson: retro-dubbeldekkers met open balkon aan de achterzijde. Passagiers in Londen kunnen weer te allen tijde in- en uitstappen.

Beeld afp

'Daar is-ie! Da's lang geleden!' Belinda Fordham reageert opgewonden als de nieuwe Routemaster komt aangereden bij Victoria Station in Londen. Ze is zelfs bereid gebleken om een omweg te maken teneinde mee te kunnen met de retro-dubbeldekkers die worden gekenmerkt door een open balkon aan de achterzijde. Dat stelt passagiers, net als vroeger, te allen tijde in de gelegenheid om te kunnen in- en uitstappen.

Sinds een jaar rijden er al wat prototypes rond, maar zaterdag zijn ze massaal de weg opgegaan, op lijn 24 tussen de Theems-oever en Hampstead Heath. Over drie jaar moeten er zeshonderd rondrijden door de nauwe straten van de Britse hoofdstad.

De Routemaster is de rijdende verkiezingsbelofte van Boris Johnson. Toen de Conservatief vijf jaar geleden het stadhuis bestormde, was de herintroductie van de Routemaster zijn eerste voornemen. Eind 2005 waren deze oldtimers van de weg gehaald door zijn voorganger Ken Livingstone. Volgens de socialist waren ze slecht toegankelijk voor gehandicapten en vrouwen met kinderwagens.

Bovendien zouden ze te riskant zijn voor de moderne mens. Als alternatief introduceerde 'Red Ken' de door Mercedes gemaakte bendy-buses, gelede bussen die een plaag waren voor fietsers en een zegen voor zwartrijders. Johnson heeft ze weer vervangen door de Routemasters. Made in Britain.

Geldverspilling
De bussen hebben drie ingangen en twee trappen naar het bovendek. Bordeauxrood en goud zijn de overheersende kleuren. Vloeren zijn van hout. 'Het ziet er allemaal stijlvol uit,' zegt Fordham, 'Kijk, we zijn een bezienswaardigheid.' Ze wijst op toeristen die foto's maken van het futuristische gevaarte. Op het benedendek is Gordon Roland-Adams minder enthousiast. 'Het is geldverspilling. Er was niets mis met de harmonicabussen', moppert de gepensioneerde leider van het Westminster Abbey Choir. 'Dit is niets meer dan een hobby van onze potsierlijke burgervader.' De 'Borismasters' kosten 1,4 miljoen pond per stuk.

Kostenverhogend is de aanwezigheid van de conducteur. Op deze rit is dat Leo, die op het balkon staat. Anders dan zijn voorgangers heeft hij geen ijzeren kassa, waar je kaartjes uit kunt draaien. 'Ik kijk of iedereen zijn Oyster-kaart aantikt,' zegt hij, 'en of mensen niet instappen als de bus rijdt en aan de balkonpaal gaan hangen.'

Nabij Trafalgar Square wordt het nut van de Routemaster duidelijk. De bus komt amper vooruit en mensen springen van het balkon af, op naar de musea en cafés. Leo: 'Men zei dat het gevaarlijk was, maar dat valt reuze mee.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden