Londen wil van terreinwagens af

Britse politici willen het gebruik van terreinwagens, zogenoemde four-wheel drives, in stedelijke gebieden aan banden leggen. Volgens het Liberaal-Democratische Lagerhuislid Norman Baker moet via wettelijke maatregelen worden voorkomen dat ouders ze gebruiken om kinderen naar school te brengen of boodschappen te doen....

Van onze correspondent Peter de Waard

Baker kreeg deze week bijval van burgemeester Ken Livingstone van Londen, die ouders die hun kinderen naar school rijden in terreinwagens 'idioten' noemde. Livingstone - op het moment bezig aan zijn herverkiezingscampagne - zei dat de voertuigen slechts een statussymbool zijn voor mensen met te veel geld.

'Als je ziet hoe vreemd ouders met die enorme wagens manoeuvreren rond de scholen, dan denk je toch dat die mensen compleet idioot zijn', aldus de burgemeester. Livingstone kan zich voorstellen dat deze wagens gebruikt worden door boeren op hun landerijen. 'Maar ze horen niet thuis in Londen. De mensen die ze kopen, kunnen hun geld beter aan een ander doel besteden, bijvoorbeeld een duurdere vakantie.'

De verkopen van de terreinwagens of Sports Utility Vehicles - in Engeland gekscherend Chelsea-tractoren genoemd en in Nederland P.C. Hoofttractoren - zijn de laatste jaren geëxplodeerd. Ze worden, tenminste door degenen die zich ze kunnen permitteren, gezien als bijzonder cool. Moeders gebruiken massaal deze auto's tijdens de dagelijkse school run. Ze wijzen daarbij zelf op de grotere veiligheid.

Maar volgens Baker is de veiligheid van de één de onveiligheid van de andere weggebruiker. 'Het is enorm egoïstisch. De een ontleent er groter zelfvertrouwen aan in de stedelijke jungle, maar de ander wordt er door geïntimideerd. Wandelaars, fietsers en andere automobilisten worden veelvuldig door deze tweeënhalve ton wegende gevaartes de kant in gedrukt.'

Probleem is dat de modellen steeds groter worden. Dankzij de Beckhams is de pickup truck het nieuwste statussymbool geworden. Baker heeft in het Lagerhuis al voorstellen gedaan om het gebruik en de verkoop van terreinwagens te ontmoedigen: hogere motorrijtuigenbelasting en een verbod om de wagens te adverteren in stedelijke agglomeraties. 'We moeten ervoor zorgen dat ze niet langer cool zijn', zegt hij.

Baker ontkent echter dat hij ze in steden helemaal zou willen verbieden, zoals Britse media meldden. Hij krijgt de steun van milieugroeperingen, die vinden dat de wagens door hun grotere uitstoot extra milieuvervuiling veroorzaken. De RAC, de Britse ANWB, vindt een verbod op deze wagens in stedelijke gebieden te ver gaan, hoewel een woordvoerder erkent dat een four-wheel drive niet de beste wagen voor de stad is. 'Ze zijn ongeschikt voor de nauwe straten, maar individuen moeten vrij zijn hun eigen auto te kiezen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden