Londen bant advertenties met 'onrealistische schoonheidsidealen'

Sadiq Khan, de nieuwe burgemeester van Londen, bant vanaf volgende maand alle advertenties die 'onrealistische schoonheidsidealen' promoten uit het openbaar vervoer. Hiermee wil hij voorkomen dat mensen een negatief zelfbeeld krijgen.

In het Londense openbaar vervoer worden jaarlijks zo'n twaalfduizend advertenties geplaatst. Beeld epa

Ze draagt een knalgele bikini en kijkt zwoel in de camera. 'Are you beach body ready?', luidt de tekst die naast de blondine staat. Het model met afgetrainde lichaam staat met een afslankproduct op de poster. Londenaren die regelmatig met het openbaar vervoer reizen konden deze advertentie vorig jaar niet mijden.

Hoewel de poster ondanks de honderden klachten werd goedgekeurd door de Advertising Standards Authority, ziet de kersverse burgemeester Sadiq Khan het als vergif voor een positief zelfbeeld. Daarom mag vervoersbedrijf Transport for London (TfL), verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Londen, geen advertenties meer ophangen die 'onrealistische schoonheidsidealen' promoten. De burgemeester heeft TfL gevraagd om hier een speciale werkgroep voor te creëren.

Boodschap

De burgemeester wil met zijn besluit een boodschap geven aan de reclame-industrie. Hij maakt zich namelijk zorgen, blijkt uit zijn verklaring aan persbureau Press Association. 'Als vader van twee tienerdochters maak ik mij extreem veel zorgen over reclames die ertoe leiden dat mensen zich schamen voor hun lichaam. Niemand moet zich gedwongen voelen om te voldoen aan onrealistische schoonheidsidealen.'

Volgens Graeme Craig, commercieel directeur bij TfL, zijn advertenties in het Londense openbaar vervoer niet vergelijkbaar met die op televisie of in tijdschriften. 'Onze klanten kunnen de reclames niet uitzetten of wegleggen als zij zich daardoor beledigd of verdrietig door voelen. Wij hebben de taak om de unieke sfeer die het Londense vervoer toont te weerspiegelen,' zei hij tegen de Press Association.

Jaarlijks plaatst TfL zo'n twaalfduizend advertenties. Naar verwachting zullen deze de komende 8,5 jaar meer dan 1,9 miljard euro opleveren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden