Lom-leerling rekent soms beter dan leerling basisschool

Tussen de 10 en 20 procent van de leerlingen op scholen voor leer- en opvoedingsmoeilijkheden (lom) boekt rekenprestaties die hoger liggen dan die van gemiddelde leerlingen op een gewone basisschool....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Dat blijkt uit een vrijdag verschenen onderzoek van het Centraal instituut voor toetsontwikkeling (Cito) in Arnhem. Lom-leerlingen kunnen in groep acht net zo goed rekenen als basisschoolleerlingen in groep zes.

'Dergelijke verschillen vind je overigens ook in het gewone basisonderwijs. Ook daar rekent in de hoogste klas een deel van de leerlingen op het niveau van groep zes', merkt onderzoeker J. Wijnstra van het Cito op.

'Maar plaatsing op het lom heeft lang niet altijd te maken met prestaties, maar eerder met concentratie- of opvoedingsproblemen. Een groot aantal lom-kinderen misstaat niet op de gewone basisschool, mits zij extra aandacht krijgen. Meer lom-kinderen behouden voor de basisschool, zoals nu is afgesproken, zal daarom een groot beroep doen op de didactische kwaliteiten van de leraren.'

Het Cito onderzocht de verschillen in rekenprestaties tussen leerlingen van speciaal- en basisonderwijs. Het onderzoek werd verricht in het kader van de Periodieke Peiling van het Onderwijs Niveau (PPON), een voortdurend onderzoek naar het niveau van het Nederlandse onderwijs.

Het ministerie van Onderwijs en de onderwijsorganisaties sloten vorige week een akkoord waarin is afgesproken om het aantal leerlingen dat van de basisschool naar een school voor lom of mlk (moeilijk lerende kinderen) wordt verwezen, te verminderen. Over vier jaar moet niet langer 3,8 procent van de kinderen naar een speciale school, maar hoogstens 2 procent.

Het Cito-onderzoek maakt duidelijk dat daardoor de verschillen in groep acht groter zullen worden. Kinderen die nu op een mlk-school zitten, komen met hun rekenprestaties op twaalfjarige leeftijd bijvoorbeeld niet verder dan het niveau van groep vier en vijf.

'Desondanks zal het niveau van de basisschool door de samenvoeging van een deel van het speciaal onderwijs met het basisonderwijs nauwelijks omlaag gaan', voorspelt Wijnstra. 'Het gaat om zo'n kleine groep kinderen, dat die maar heel weinig invloed heeft op de gemiddelde score van de eindtoets basisonderwijs. Aan die eindtoets doet het speciaal onderwijs nu niet mee.'

Volgens Wijnstra kan het plaatsen van leerlingen uit het speciaal onderwijs zelfs gunstig uitpakken voor de gemiddelde score. 'Door lom-leerlingen bij elkaar te zetten, leren ze niet van elkaar. Het zou goed kunnen zijn dat ze op een gewone basisschool van hun klasgenoten meer opsteken. Alleen, lom-kinderen zijn niet lichtzinnig naar het speciaal onderwijs verwezen. De samenvoeging van speciaal- en basisonderwijs zal daarom veel vragen van de leerkrachten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden