Logo 'Rijks museum' grootste spatieblunder van 2012

Het nieuwe logo van het Rijksmuseum, met daarop Rijks museum in twee losse delen geschreven, heeft de verkiezing Onjuiste Spatie van 2012 gewonnen. Dat heeft het platform Signalering Onjuist Spatiegebruik (SOS) maandag bekendgemaakt op zijn website.

Het logo na de onthulling. Beeld ANP

Het museum kreeg in augustus een nieuw logo, waarin een spatie tussen Rijks en museum staat. De spatie leidde toen al tot veel verbazing en dat is er niet minder op geworden. 'Een typisch geval 'van kwaad tot ergernis'', meldt het platform.

Ruim 50 procent stemde vóór de taalkundige blunder in het nieuwe museumlogo. Veel van de stemmers lieten bij hun keuze zwaar meewegen dat het Rijksmuseum een nationale cultuurinstelling is.

Speeltuin en kaaskroketten
Op de tweede plaats eindigde een bord met de tekst 'Speelterrein voor twee tot zes jarigen'. De tekst staat op een bord bij een speeltuin in Heerhugowaard. 'Als je de tekst letterlijk leest, mag je zelfs als je jarig bent niet in deze speeltuin spelen', luidt het commentaar van de organisatoren. De menukaart met 'oude kaaskroketten' eindigde op de derde plek.

Voorgaande jaren wonnen vooral de gevallen waarin een onjuiste spatie voor onbedoelde hilariteit zorgde. Vorig jaar stond de nieuwskop 'Veel diarree gevallen in Nickerie' op de eerste plaats.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.