Logo bij de vis

Niet alle wildgevangen vis

in de supermarkt draagt een keurmerk. Dat ligt aan het aanbod, zegt de branche. Welnee, stellen milieuclubs.


Supermarkten beloofden dat zij aan het eind van dit jaar alleen nog maar duurzame vis in de schappen zouden hebben liggen. Die doelstelling is niet gehaald. Nederlandse supermarkten zijn blijven steken op gemiddeld 85 procent wildgevangen vis met een duurzaam MSC-logo. Reden volgens de supermarkten: te weinig aanbod. Onzin, zeggen milieuorganisaties.


Een blauw, ovaalvormig logo met een wit visje moet klanten in de supermarkt erop wijzen dat een koolvis of zalmfilet duurzaam is. Maar nog niet alle wildgevangen vis die in de supermarkt wordt verkocht heeft zo'n logo, terwijl dat dit jaar wel de doelstelling van de supermarkten was. 'We hebben de honderd procent helaas niet gehaald', zegt Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, waarbij alle grote supermarkten zijn aangesloten. 'Maar 85 procent vind ik ook een respectabel percentage. Wereldwijd heeft veel minder wilde vis een duurzaam MSC-certificaat.'


Tussen de Nederlandse supermarkten zijn wel verschillen. De ene supermarkt heeft meer wilde vis met het duurzame logo in de schappen dan de ander. Dat varieert volgens Jansen van 75 tot 90 procent. Vorig jaar verkochten de supermarkten voor 526 miljoen euro aan vis. Het grootste deel daarvan was verse vis, bijna 60 procent. De rest was vis uit de diepvries of uit blik.


Dat nog niet alle wildgevangen vis in de supermarkt een keurmerk draagt, ligt volgens de branchevereniging aan het aanbod. Na vier jaar zijn er simpelweg nog vissoorten zonder MSC-certificaat. Paling is volgens Jansen zo'n soort. 'Er wordt veel gedaan om paling duurzaam te krijgen, maar dat schijnt erg ingewikkeld te zijn. In de tussentijd is er voor supermarkten geen verantwoord alternatief, terwijl consumenten paling erg lekker vinden.'


Een soortgelijk probleem speelde eerder dit jaar bij duurzame koffie met een Max Havelaarkeurmerk. Er was toen niet genoeg eerlijke koffie beschikbaar om aan alle contracten met de handel te voldoen. Koffieboeren mochten toen tijdelijk 'gewone' koffie aan de pakken toevoegen.


Schappen vullen

Dat er te weinig duurzaam wildgevangen vis zou zijn, klopt volgens milieuorganisaties niet. 'Er zijn 1.200 producten met een MSC logo verkrijgbaar, dus er is echt voldoende aanbod om de schappen in de supermarkt te vullen', zegt een woordvoerder van het Wereld Natuur Fonds. 'Dat is geen excuus om het niet te doen.' Wel is het volgens de milieuorganisatie zo dat niet alle A-merken hun vis al op een duurzame manier aanbieden. Blikjes tonijn dragen bijvoorbeeld nog lang niet allemaal het blauwe, ovale logo met de witte vis. 'Als supermarkt moet je er dan misschien voor kiezen bepaalde merken niet te verkopen.'


Het niet halen van de in 2007 opgestelde doelstelling voor wilde vis weerhoudt supermarkten en milieuorganisaties er niet van om ook voor kweekvis een nieuw toekomstplan 'neer te leggen'. In 2016 moet alle kweekvis in de supermarkt duurzaam zijn. Ook die vis heeft sinds donderdag een logo, het ASC-certificaat. Kweekvis - zoals zalm, pangasius, tilapia en garnalen - is populair in de super. Meer dan de helft van de verkochte vis is kweekvis. 'Het is dus een belangrijke productgroep', aldus Jansen. Maar ook bij die doelstelling past volgens hem een kanttekening. 'We vinden dat er te veel keurmerken zijn. Ik hoop dat we in de toekomst tot één logo kunnen komen voor wilde en gekweekte vis.'


Of dat op korte termijn gaat lukken is sterk de vraag. 'In een ideale wereld zouden we nu al een enkel keurmerk hebben', zegt Johan van de Gronden, directeur van het Wereld Natuur Fonds. 'Maar in de visserij spelen verschillende belangen. Een verse wilde vis is voor de vissers iets heel anders dan een kweekvis. Als we aan één keurmerk hadden vastgehouden, dan hadden we nu helemaal niets gehad.'


Keurmerken


De Marine Stewardship Council (MSC) is een organisatie die samenwerkt met vissers, de visverwerkende industrie en de handel, om duurzame visserij te stimuleren. Om voor een MSC-certificaat in aanmerking te komen moeten partijen kunnen aantonen dat er geen sprake is van overbevissing en dat het ecosysteem geen schade oploopt. De vissers moeten ook bijhouden wat ze vangen en hoe het met de visstand in de zee is gesteld. Sinds donderdag is er ook een certificering voor kweekvis, van de Aquaculture Stewardship Council (ASC).


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden