Logisch, als Lingo naar Nederland 2 gaat `

Het marktaandeel van de cultureel-progressieve zender Nederland 3 is gedaald van 10,1 naar 8,6 procent. De NOS zegt dit te hebben verwacht....

Van onze verslaggever

Meer drama en meer infotainment op een laat uur. Zou het helpen? Netcoördinator Tom Kamlag denkt van wel. Hij gaat ervan uit dat Nederland 3 nog niet alle kijkers trekt voor wie het bedoeld is. Vandaar dat er een herschikking komt van programma's en genres. Bijvoorbeeld: de komende jaren meer Nederlandstalig, Brits en Scandinavisch drama, en komend seizoen op alle doordeweekse dagen een amuserend na-avondprogramma met humoristische informatie, informatieve humor of van allebei iets.

Sinds de invoering van de netprofilering in september vorig jaar is het marktaandeel van Nederland 3 geslonken van 10,1 naar 8,6 procent. Netcoördinator Kamlag: 'We wisten van tevoren dat dit zou gebeuren.' De NOS en de omroepen van Nederland 3 (VARA, VPRO en NPS) mikten op een marktaandeel van 10 procent. Zo groot zou de groep potentiële Nederland 3-kijkers zijn.

In de netprofilering moest Nederland 3 een cultureel-progressieve zender worden, naast de familiezender Nederland 2 en het 'verdiepende, mensgerichte' Nederland 1. Daarom verhuisde het populaire VARA-spelletje Lingo tot verdriet van de VARA van het derde net naar Nederland 2, samen met het voetbal op donderdag en zaterdag. Nederland 3 verloor daardoor meteen al een marktaandeel van 1,5 procent.

De achterblijvende programma's hadden te weinig potentie om een marktaandeel van 10 procent te halen. Sommige waren ook ongelukkig gepositioneerd: op een na-middernachtelijk uur of zondag om half acht (Het Uur van de wolf) als Nederland naar voetbal kijkt. Bovendien kwamen er na Paul de Leeuw geen nieuwe lollige programma's bij. De VARA, die vanwege de netprofilering al eerder uit het publieke bestel had willen stappen, haalde zijn gelijk. Makers van kunstprogramma's kwamen in opstand. De onvrede op Nederland 3 leek compleet. Met een andere programmering en 'een grotere mix' hoopt de NOS die nu te hebben weggenomen.

In termen van marktaandelen heeft de netprofilering voor de publieke omroep overigens wel gewerkt. De publieken lokten veel kijkers weg bij de commerciëlen. Zo nam Nederland 2 voor het eerst in tien jaar de koppositie van HMG-zender RTL 4 over. Na een voortdurende daling groeide het tweede publieke net van 14,2 procent in 1999-2000 naar een marktaandeel van 16,9 procent in 2000-2001 (het EK voetbal en de Tour de France niet meegerekend). RTL 4 ging van 16,4 naar 16,3 procent. Nederland 1, dat ook al jaren te lijden had van dalende cijfers, groeide van 12,9 naar 13 procent. Het totale marktaandeel van de publieke omroep kwam daarmee op 38,5 procent (37,2 in 1999-2000).

Uit de omslag in marktaandelen kan volgens René van Dammen van de dienst Kijk- en Luister Onderzoek van de NOS worden afgeleid dat 'de samenstelling van de drie zenders zich meer begint te onderscheiden'. De kijker weet de weg naar zijn favoriete publieke net steeds beter te vinden.

Nederland 2 heeft volgens Van Dammen bij RTL 4 vooral 65-plussers weggehaald en bij Veronica (nu Yorin) kijkers in de leeftijd van 20-35 jaar. In de laatste leeftijdsgroep groeide het totale marktaandeel van de publieke omroep van 27,5 naar 29,1 procent dankzij Nederland 2 (van 10,4 naar 12,8 procent). Nederland 1 (van 9,1 naar 8,4) en Nederland 3 (van 8,1 naar 7,8) raakten jongeren kwijt. In de leeftijdscategorie 35-49 jaar groeide Nederland 2 van 12,4 naar 16,2 procent en staat het nu op gelijke hoogte met RTL 4. Het totale marktaandeel van de Holland Media Groep (RTL 4 en 5, en Veronica/Yorin) daalde van 30,3 naar 28,2 procent. SBS 6 ging van 10,6 naar 10,8 en Net 5 van 3,7 naar 4,6 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden