Loevendies nieuwe ensemble Ziggurat heeft toekomst

De enige vrouw ter wereld die de duduk bespeelt, is een Duitse die in Nederland werkt. Het Turks-Armeense blaasinstrument vraagt veel van de ademsteun, is vrij klein, maar klinkt niettemin donker, nasaal en diep....

Loevendie heeft een fraai palet van instrumenten gecreëerd en ook voortreffelijke musici om zich heen verzameld. Het maakt Ziggurat tot een interessant ensemble. De mix van jazz, niet-westerse en westerse stijlen, heeft toekomst en vormt een uitdaging voor componisten.

Guus Janssen benutte het best de Chinese knieviool (erhu). De componiste

Ayse Önder wist de klank van duduk, gong en erhu fraai te versmelten met de zang van vocaliste Kristina Fuchs. De componist Fabio Nieder liet haar woestijnkreten slaken. Het mooist was Fuchs gelijk opgaan met de saxofoon, in Loevendies Cornemuse.

De muziek zou afkomstig zijn van het pas ontdekte eiland Okrahiti. Het utopische kokosnoteneiland, waarvoor Nederland duidelijk model stond, kreeg in de melige toespraakjes van Loevendie en zijn musici alleen niet echt vorm. Het ontbrak hun aan heilig geloof in hun eigen schepping. Onderkoeld voorgedragen door Danksagmüller en de gambiste Luckhardt, werkte de humor van het gedicht van Ernst Jandl, waarop Loevendie zijn Eu l e n baseerde , wel heel goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden