Loesje wil naar de Kamer

Worden de verkiezingen van 1998 een onderonsje van realisten en andere grafdelvers of gaan we de komende eeuw in met een inspirerend en nieuw perspectief?...

Voor Loesje is het geen retorische vraag, maar een uitdaging. Dinsdag presenteerde de Arnhemse affichevereniging een nieuwe politieke partij: De Idealisten.

Plaats van handeling was een duintop aan het strand bij Wijk aan Zee. Die plek kijkt uit op de schoorstenen van Hoogovens en op de locatie in zee waar mogelijk de tweede nationale luchthaven wordt gebouwd.

Een heel toepasselijke plaats, vindt Loesje, want dat is nou net het soort toekomstplannen waar De Idealisten absoluut geen heil in zien.

Het verkiezingsprogramma van De Idealisten is opgesteld door de Loesje-werkgroep Creatieve Samenleving. De plannen staan op een enkel papiertje: meer muzikanten op straat, Ratelband for President en Yomanda Koningin.

'En dat alles zonder voorzitter', wordt er veelbetekenend aan toegevoegd. De Idealisten zoeken 'een inspirerend alternatief voor de huidige maatschappijvorm, een nieuwe utopie die warm maakt en het streven waard is'.

Een voorschot op de creatieve samenleving staat in de pockets Luchtkastelen en andere praktische plannen voor de volgende eeuw en Reis om de wereld in tachtig sprongen die onlangs bij uitgeverij Het Spectrum verschenen.

Loesje ontvouwt daarin ideeën voor een samenleving 'waarin de scheppende vermogens van de mens centraal staan'.

Globalisering, werken en zelfverwezenlijking: Loesje ontziet niets en niemand. 'De toekomst. Ga ervoor en verder' is het motto.

In de creatieve samenleving draait alles om de groei van het Bruto Nationaal Gedachtengoed. Dat klinkt zwaarwichtig, maar dat is het niet. Soms zijn politieke keuzes kinderlijk eenvoudig, stelt Loesje. 'Want wat willen we eigenlijk? Om de drie minuten een bomvolle trein, of dat de bakker om de hoek zit?'

Zeven jaar geleden deed Loesje ook al een gooi naar een Tweede-Kamerzetel. In het verkiezingsprogramma hield de affichevereniging een pleidooi voor een ministerie van Creativiteit en Oplossingen. Daar zouden mensen 'met hun kruin in de wolken en hun voeten op de grond' moeten gaan werken.

Het verkiezingsprogramma uit 1989 heette Stem niet op mij.

Die slogan heeft zijn succes bewezen want een kamerzetel leverde het niet op.

Bart Dirks

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden