Loeki de Leeuw

Koddig, stuntelig maar o zo aimabel reclamediertje (33) met aan camp grenzende populariteit. Vocabulair beperkt, maar met 'asjemenou' kwam hij een heel eind in die 4-seconden filmpjes....

Ooit virulent aanwezig in elk reclameblok (driehonderd Loeki-filmpjes per jaar bestelde de STER bij Geesink Studio).

Thans verbannen naar Zappelin, en zelfs daar niet meer gesignaleerd. Kreeg wel als dank de reclameprijs De Gouden Loeki naar hem vernoemd. Ja, dooie mus.

Om Loeki (25 cm, hout, metaal en vilt) te redden, begon Martijn Zuurveen, dj bij de Amsterdamse studentenradio, een actie en overhandigde dertigduizend handtekeningen en adhesiebetuigingen aan STER-directeur Julius Minnaar. Het mocht niet baten.

Zeg, Martijn, die Minnaar gaat weg. Nieuwe kansen? 'Heb het ook gelezen. We beraden ons op nieuwe acties. Loeki is een van onze laatste tv-iconen, en mag gewoon weg niet geliquideerd worden. U gaat nog zeker van ons horen.'

Of zou er bij SBS6 al iemand wakker zijn?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden