Lintje

De koning heeft zijn best gedaan het te verbergen, maar hij heeft er dus zwaar tabak van. Zaterdag zette hij nog eenmaal zijn glimlach op bij het katknuppelen en mandenvlechten in het dorpje De Rijp. Maar aan het eind van alle (sport)spelletjes, in Amstelveen, sprak Willem-Alexander het verlossende dankwoord. Hij zei: 'Waarom moet je iets veranderen wat een succes is? Maar aan de andere kant wil ik Graft - De Rijp en Amstelveen heel hartelijk danken.'


In de frase 'Maar aan de andere kant' klonk de (kromme) aankondiging van een koninklijk besluit.


En terecht. Want hoe goedbedoeld ook, de hele poppenkast (waarin bewoners de geschiedenis van De Rijp verbeeldden) bood een sneu beeld op vorst en volk. En dat in een weekend dat gedomineerd werd door de boertige spelen in het nieuwe Alles mag op vrijdag (RTL4 - Geer en Goor gierend door de bocht met spelletjes en schalkse grollen) en Sterren springen (SBS6).


Volkomen begrijpelijk dat zelfs NOS-commentator Astrid Kersseboom (trouw tot in den doet) deed ontsnappen: 'Dit is de Meelzak. Zo heet het terrein', gevolgd door een heel licht revolutionair lachje.


Beeld is alles in een monarchie. Daar kan de Amstelveense burgemeester Fred de Graaf van meepraten. Zaterdag dook op internet een amateurfilmpje op, waarin zijn hand leek te rusten op de vorstelijke derrière van Maxima. Mogelijk perspectivische vertekening of trucage, maar dat deert niet: als het beeld eenmaal door de social media raast, doet waarheid er niet meer toe. De feestvreugde werd er niet minder op door de burgemeester, die liet weten zich niet te herkennen: 'Het is niet iets dat ik me herinner en al helemaal niet iets dat ik bewust zou doen. Ik weet heel goed dat dit niet hoort.'


Ook detonerend, en misschien wel daardoor zo mooi, was het Koningsdagconcert (NTR) diezelfde avond. Met de uitvoering van onder meer een 'audiovisuele' Canto Ostinato voor harp, elektronica en beeld, smaakvol vermengd met verschillende muziekstijlen. Eigentijdser, minder statig maar niet minder chic dan onder Beatrix; een prima première van een nieuwer koninklijk geluid.


Nieuws levert zo'n dag (En wat een verrassing: de drie prinsesjes!) als het goed is niet op, dus hadden zowel NOS als EenVandaag dat zelf gemaakt met een enquête rond het vertrouwen in de koning en zijn hofhouding.


Voor wat het waard is: beide rubrieken noteerden een stijging in populariteit van koning en zijn vrouw. De NOS constateerde tegelijk dat de monarchie steun verliest. 'Naast de groep mensen die liever een republiek heeft, groeit vooral de groep mensen die er geen mening over heeft.'


Dat verschil kan maar aan één ding liggen: het onvolprezen LuckyTV en de soap rond koning Willy. Het dagelijkse spotrolprentje na DWDD weet van de personen culthelden te maken, en het instituut belachelijk. Lucky kende de laatste weken wat mindere dagen, maar was aan de vooravond van Koningsdag weer ouderwets sterk met Willy. Vrijdag een 'vooraankondiging' van de NOS, met beeld van het paar tussen het boeren, burgers en buitenlui. Haagse Willy tegen een boer die schunnige toespelingen tegen Maxima leek te maken: 'Zo ken die wel weer, gèle trekboeâh.'


Het koningshuis mag maker Sander van der Pavert wel dankbaar zijn. In zijn eentje heeft hij een zware dag zakhappen draaglijk gemaakt voor álle onderdanen.


De nieuwe Koningsdag: geluid uit en hardop je eigen Willy-taal inspreken.


Een lintje voor de hofnar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden