Lingeriemarkt heeft het moeilijk

De Nederlandse lingerie-industrie zit in zwaar weer. Na de ondergang van het bedrijf van lingerieontwerpster Marlies Dekkers, is deze week ook de producent van het merk After Eden failliet verklaard.

AMSTERDAM - De ondergang van de twee bedrijven heeft te maken met een combinatie van factoren. Beide ondernemingen verkeerden al enkele jaren in geldzorgen. Marlies Dekkers stond al sinds 2007 in het rood. The Body Cover Group, producent van After Eden, leed ook al jaren verlies. In 2010 bedroeg het verlies 889 duizend euro en in 2011 liep het op tot bijna 1,5 miljoen.


Het slechte tweede kwartaal van dit jaar gaf de lingerieproducenten het laatste zetje. De omzetten in de sector gingen het afgelopen kwartaal harder achteruit dan elders in de modebranche. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012 kromp de omzet met 5 procent. De hele modebranche kromp slechts 1 procent.


'Er zijn geen structurele problemen in de branche', zegt Marcel Evers van brancheorganisatie Inretail. De lagere omzet is volgens hem geen trend. De cijfers zijn vooral te wijten aan het slechte weer in april, mei en juni.


Veel bedrijven verkopen niet alleen lingerie, maar ook badmode. In het tweede kwartaal kwam de verkoop van bikini's en zwembroeken niet van de grond. 'Dat kan voor bedrijven die al in een moeilijke situatie zaten de doorslag hebben gegeven.'


Er is één groot verschil tussen de setjes van Marlies Dekkers en de producten van The Body Cover Group. Die van Dekkers waren luxe en duur, die van The Body Cover Group zaten in het middensegment. 'Vooral het middensegment heeft het op dit moment moeilijk', zegt Evers. 'Juist dure en goedkope artikelen worden nog wel goed verkocht.'


Dat het bedrijf van Marlies Dekkers toch failliet ging, verbaast Huib Lubbers, directeur van onderzoeksbureau Retail Management Center, niet. 'Dekkers had een heel dure strategie. Ze richtte zich op een kleine doelgroep, maar had wel winkels met hoge huren in de grote winkelstraten.'


Zowel The Body Cover Group als Marlies Dekkers werkt aan een doorstart. Lubbers denkt dat een nieuwe distributiestrategie via internet, waar bij Marlies Dekkers al over gesproken wordt, succesvol kan zijn: 'Het is verstandig om de producten via het internet te verkopen. Dat drukt de kosten en mensen zijn daar nu toch aan gewend. Zonder moeite bestellen ze drie setjes en sturen er weer twee van terug.'


Het beroerde voorjaar heeft de lingeriebedrijven, die vaak ook badmode verkopen, grote moeilijkheden bezorgd. After Eden is failliet verklaard, kort na Marlies Dekkers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden