'Linda.' prijst Linda

Creatief citeren uit filmrecensies om de advertentie voor de film wervender te maken, gebeurt al langer. Nieuw is het citeren van de makers van de film, die laten weten hoe geweldig hun produkt is....

Ivo Barends

'. . . beste Nederlandse speelfilm ooit. . .', staat tussen de persquotes in de advertentie voor de speelfilm Simon. Gelukkig heeft de adverteerder netjes de bron vermeld: Eddy Terstall, de regisseur van Simon.

'Een geintje, we wilden een keer iets opvallends doen, en dat is dus gelukt', zegt Rik Hartman, hoofd marketing van distributeur A-film. 'Eddy wist er zelf niks van, hij zag het pas later en kon er wel om lachen. Het past ook bij de Amsterdamse branie van hoofdpersoon Simon.'

Maakt Linda de Mol ook geintjes? In een advertentie voor Ellis in Glamourland, de romantische komedie mét Linda de Mol, wordt deze aangeprezen als 'De Nederlandse Pretty Woman.' Bron: het magazine Linda., van hoofdredactrice Linda de Mol.

Bij Linda geen humor. 'Linda heeft een geheel onafhankelijke redactie en die heeft kritisch naar de film gekeken', zegt distributeur Independent Films. 'Klopt', laat de redactie van Linda. weten. 'Als we de film niks hadden gevonden, hadden we dat opgeschreven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden