Linda de Mol gaat (nog) niet weg

De tv-wereld staat op zijn kop: SBS Nederland wordt overgenomen door uitgever Sanoma en mediamiljardair John de Mol. Over de nieuwe verhoudingen op en achter de schermen.

Wat is Sanoma?

Sanoma werd tien jaar geleden in een klap groot in Nederland door de tijdschriften van VNU over te nemen, van de Donald Duck tot de Viva via de Story en Panorama tot de Libelle en de Margriet. Het Finse bedrijf geeft hier ook een reeks tv-gidsen uit. Met SBS krijgt het daar nu Veronica Magazine en Totaal TV bij. Naast de 70 tijdschriften heeft de uitgever uit Hoofddorp ook liefst 114 websites, waaronder heel grote en belangrijke als Startpagina.nl en NU.nl. Tien jaar na de overname van de tijdschriften zet Sanoma in Nederland nu de volgende grote stap: televisie.


Wat moet een uitgever van tijdschriften met een tv-zender?

Geld blijven verdienen. Sanoma wil de kennis die er al is op de redacties en de marketingafdelingen ook voor tv gebruiken. Daarbij gaat het om specifieke onderwerpen als vrouwen, eten en drinken, huis en tuin en auto's. In Finland en Hongarije heeft Sanoma al een lifestylezender voor de lezeressen van vrouwenbladen. Nu het met SBS ook tv-zenders heeft, kan Sanoma de de adverteerder - en de consument - toegang geven tot de belangrijkste media: bladen, internet en tv; en vooral de combinatie ervan.


'Crossmediaal' moet de toekomst worden, vooral ook op de snel groeiende markt van smartphones en tabletcomputers. Zo wordt Sanoma meteen minder afhankelijk van de tijdschriften. 'Print' groeit niet, televisie wel. Dat blijft een groot medium, ondanks allerlei voorspellingen van het tegendeel: de reclamebestedingen herstelden na de crisis het eerst en het meest bij televisie. Tv is de 'locomotief' die allerlei andere mediatypen meetrekt, zei John de Mol woensdag.


De Mol? Die zat toch al bij RTL?

Vier jaar geleden bracht hij de boedel van zijn mislukte zender Tien/Talpa onder bij RTL. In ruil daarvoor kreeg hij bijna 27 procent van de aandelen. Maar bij het goed draaiende RTL kan De Mol lang niet al zijn programma-ideeën kwijt om te testen of ze een succes worden en kunnen worden verkocht op de internationale markt, het eigenlijke werk van zijn Talpa. Laat staan dat De Mol bepaalt waar en wanneer ze worden uitgezonden. Bij SBS straks wel: De Mol wordt mede-eigenaar, samen met een bladenuitgever die weinig van tv weet.


Bovendien draait SBS slecht. De nieuwe eigenaren gaan het management waarschijnlijk vervangen. Dan heeft De Mol het podium voor zich 'alleen', ook al laat hij de dagelijkse leiding straks over aan anderen.


Gaat er veel veranderen op tv?

Voorlopig niet. 'SBS blijft SBS', zegt De Mol. 'We gaan niets veranderen om het veranderen. En Hart van Nederland blijft zeker, zo heeft de mediamagnaat al beloofd. De hits die De Mol levert aan RTL, zoals Ik Hou van Holland en The Voice of Holland, blijven daar voorlopig. 'Zolang RTL die programma's wil uitzenden, zijn ze van RTL.'


Wel wil De Mol de zwakke plekken van SBS aanpakken, maar daarvan is op zijn vroegst pas volgend jaar iets te zien. De voetbalrechten hoeft De Mol niet meer, zegt hij. Die waren destijds essentieel voor de lancering Talpa, maar niet voor SBS.


En de sterren? Komt er weer een stoelendans zoals destijds met Tien, met zus Linda voorop?

Volgens John de Mol zal Talpa voornamelijk nieuwe programma's bedenken en maken voor de SBS-zenders. Maar het ligt voor de hand dat sommige tv-sterren een transfer zullen maken. Zoals zijn zus, Linda.


'Die zit prima bij RTL4', zei De Mol woensdag, maar op termijn valt een overstap niet uit te sluiten. De Mol wil dat familiezender SBS6 weer gaat scoren en dat lukt natuurlijk niet alleen met een paar nieuwe formats. Een ster van het kaliber Linda is hard nodig.


Veel andere presentatoren als Wendy van Dijk en Winston Gerschtanowitz hebben net meerjarige contracten met RTL gesloten. Jack Spijkerman zou nog een optie kunnen zijn. Zijn volkse aanpak past prima bij de doelgroep van SBS. Bovendien staat hij sinds zijn omstreden vertrek in 2005 bij de VARA al bij De Mol op de loonlijst.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.