Limburgse beeldhouwer met liefde voor brons en paarden

Na de oorlog nam de carrière van beeldhouwer Dolf Wong een grote vlucht. De Limburger zou zelfs lesgeven aan prinses Beatrix.

Ineens was Het meisje met de meeuwen veranderd in Het meisje zonder meeuwen. Op 15 november 2011 slaagden koperdieven erin het bekende beeld in Roermond met grof geweld van de meeuwen te ontdoen. Het volgend voorjaar werd een actie ontketend om het vernielde beeld in oude luister te herstellen.

De maker, beeldhouwer Dolf Wong, was toen al 91 jaar. Hij overleed op 26 april in Neer, een kerkdorp tussen Roermond en Venlo, waar hij samen met zijn vrouw, portretschilder Babette ('Beppie') Willems, zijn atelier had. Hij werd 95 jaar.

Anatomie

Dolf werd geboren als Wong Lun Hing - kortweg Wong - in Roermond. Zijn vader, met een Chinees-Surinaamse achtergrond, was voor de Eerste Wereldoorlog als garnizoensarts naar deze stad gekomen en zou daar later huisarts worden. Zijn moeder was de dochter van de architect Caspar Franssen die meer dan vijftig katholieke kerken in het zuiden van het land zou ontwerpen. Samen kregen ze negen kinderen; van hen zouden ook René en Jos Wong bekende kunstenaars worden.

Dolf was de derde. Hij wilde aanvankelijk medicijnen gaan studeren. Maar op het laatste moment bleken de genen van moederskant doorslaggevend en ging hij in 1941 naar de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam, waar hij les kreeg van professor Jan Bronner, grondlegger van een nieuwe lichting beeldhouwers die zich De Groep noemde.

Tijdens de oorlog zat Wong in het verzet, werd gearresteerd en zat ook enige tijd in Duitsland gevangen. 'Daar heeft hij wel enigszins een trauma aan overgehouden. Emotioneel is hij altijd zeer gesloten gebleven', zegt Sarah Wong, dochter uit een korte relatie met Tineke Toenbreker.

Zijn carrière nam na de oorlog een grote vlucht. Zo kreeg hij in 1946 de opdracht voor een monument waarmee de moed van de vrouwen in de oorlog moest worden herdacht. Het beeld zou in 1948 worden onthuld als de Jubileumfontein.

Behalve in Roermond creëerde Wong vele standbeelden die in allerlei steden in Midden-Limburg zijn te vinden. Er staan ook beelden van hem in Den Haag en Amsterdam. Hij liet zich niet verleiden tot het modernisme en bleef zich richten op figuratieve werken. Mensen en dieren wilde hij anatomisch juist weergeven.

Paarden

'Anatomie is het vocabulaire van de kunstenaar. Je moet een beeld kunnen overbrengen, niet alleen voor kunstcritici maar ook voor de grote massa', zo zei Wong. Dat neemt niet weg dat hij wel degelijk geïnteresseerd was in moderne stromingen. Daarnaast had hij een grote liefde voor paarden. Zelf had hij ook paarden en volgens zijn dochter voelde hij de dieren perfect aan. In veel van zijn beelden zijn paarden terug te vinden.

Wong had mede daardoor veel connecties in aristocratische kringen en zou zelfs les geven aan prinses Beatrix. In 1967 onthulde toenmalig prinses Beatrix het beeldhouwwerk Het meisje met de meeuwen ter gelegenheid van de opening van de Willem Alexanderhaven. Het moest symbool staan voor de nieuwe dynamiek van Roermond. Het werd zijn beruchtste en misschien daardoor ook bekendste beeld. Diverse keren werd het vernield. Voor de restauratie in 2012 werd uiteindelijk 30 duizend euro ingezameld.

Wong had een voorkeur voor bronzen beelden omdat die heel goed de seizoenen en de tand des tijds konden doorstaan.

Naast Sarah Wong (een fotograaf die onder meer met Volkskrant-journaliste Ellen de Visser het boek Genderkinderen maakte) had Dolf Wong twee kinderen uit zijn meer dan 50-jarige huwelijk met Beppie Willems.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden