Limburg gunt openbaar vervoer aan Arriva

Abellio moet de openbaar vervoersconcessie Limburg inleveren. De NS-dochter kwam in februari nog als winnaar uit de bus bij de openbare aanbesteding, maar bleek zich schuldig te hebben gemaakt aan bedrijfsspionage bij concurrent Veolia. De provincie Limburg wil de schade op de NS verhalen.  

Bussen van Arriva. Beeld anp

Dit heeft de verantwoordelijke Limburgse gedeputeerde Patrick van den Broeck dinsdag bekendgemaakt. Liever dan een nieuwe tijdrovende aanbestedingsprocedure uit te schrijven, gunt Limburg de concessie nu aan Arriva. De Deutsche Bahn-dochter diende bij de aanbesteding een bod in dat ruimschoots voldoet aan de voorwaarden van de provincie.

Arriva reageert verheugd op het besluit. 'Dit is een enorme opsteker', zegt bestuursvoorzitter Anne Hettinga van Arriva Nederland. 'In andere provincies hebben we ons al bewezen en ik ben trots dat we dit alsnog in Limburg kunnen doen'. Arriva neemt in Limburg in december 2016 het stokje over van de zittende vervoerder Veolia.

Het nieuwe Limburgse contract van Arriva heeft een marktwaarde van 2 miljard euro. De NS laat via een woordvoerder weten niet in bezwaar te gaan tegen het besluit. Eerder heeft het spoorbedrijf al excuses aangeboden aan de provincie over de gang van zaken.

Het dubbelspel van een Limburgse ov-topman

Bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg speelde René de Beer van de directie van vervoersbedrijf Veolia een cruciale rol. Zonder dat iemand het wist, gaf hij essentiële informatie door aan concurrent Qbuzz. Daarvoor werd hij via een U-bocht betaald. Reconstructie van een oneerlijke biedingsstrijd.

Soap

Met de gunning aan Arriva lijkt er een einde te komen de soap rond de meest omvangrijke - en meest omstreden - aanbesteding in het Nederlandse openbaar vervoer sinds de hogesnelheidslijn in 2001. Net als bij deze lijn was de NS er in Limburg op gebrand de concessie te bemachtigen. En net als toen heeft de NS zich aan de aanbesteding vergaloppeerd.

Wat is er gebeurd in Limburg? Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur besloot vorig jaar twee Limburgse stoptreinlijnen, die nu nog tot het hoofdrailnet van de NS behoren, onder te brengen in de regionale Limburgse vervoersconcessie. De NS is hier altijd tegen geweest. Formeel zegt het bedrijf te vrezen voor chaos en rechtszaken tussen vervoerders als de trein van vervoerder A vertraging oploopt door een probleem bij vervoerder B.

Misschien is de NS nog wel bevreesder voor een geslaagd experiment met meer vervoerders op hetzelfde spoor. Onder aanvoering van Arriva lobbyen de regionale spoorbedrijven al jaren voor het opknippen van het intercitynetwerk van de NS. Een geslaagd experiment met meer vervoerders op hetzelfde spoor in Limburg zou de seinen in politiek Den Haag weleens op groen kunnen zetten voor verdere ontmanteling van het NS-netwerk.

Door mee te dingen naar de concessie in Limburg, hoopte de NS het experiment te af te blazen. Het spoorbedrijf gaf dochteronderneming Abellio opdracht alles uit de kast te halen om de aanbesteding te winnen. De directie van Abellio vatte de opdracht iets te letterlijk op, bleek dit voorjaar. Abellio betaalde de concessiedirecteur van Veolia Limburg, de huidige vervoerder in Limburg, om bedrijfsgevoelige informatie over de concessie aan Abellio te verstrekken. Dit is strafbaar.

Met zijn drieën tegen de NS

Particuliere ov-bedrijven gingen in 2008 met elkaar in zee om het monopolie van de NS te breken. De strijd om de concessies stinkt. Lees hier de reconstructie van Sander Heijne.

Uitgespeeld

De NS heeft het spionageschandaal in april zelf wereldkundig gemaakt. De betrokken bestuurders van Abellio zijn ontslagen. Justitie onderzoekt de handelwijze van de voormalige concessiedirecteur van Veolia. Met de gunning van de concessie aan Arriva, lijkt Veolia uitgespeeld in Limburg. De vervoerder uit Frankrijk diende bij de aanbesteding van de concessie bewust een ongeldig bod in.

De strategie van Veolia was erop gericht om, als de concessie werd gewonnen door Abellio, via de rechter een nieuwe aanbestedingsprocedure af te dwingen. Na het bekend worden van het schandaal leek de strategie enige kans te hebben. Veolia is bij de aanbestedingsprocedure daarentegen, voor zover bekend, niet benadeeld door Arriva. Het Limburgse openbaar vervoer komt daarmee zo goed als zeker van Franse in Duitse handen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden