Likje Litmanen

Net drie maanden na de Elfstedentocht ziet Niche zich genoodzaakt opnieuw het onderwerp ijs onder de aandacht te brengen. Het seizoen is weer aangebroken en dat zullen we weten....

IJs is een impuls-inkoop, ijs is 'fun'. Het vakjargon is, hoe kan het anders, huiveringwekkend. Felle reclamecampagnes moeten de consument 'direct confronteren' met het product, waardoor een 'snelle penetratie van de markt moet worden bewerkstelligd'.

Noviteiten te over in de ijs-range. Konmar springt in op de Ajax-rage met het Jari-dropijs, vernoemd naar de Finse speler Litmanen. Een ijsco met een droplaag als omhulsel, ook de kern is gevuld met zwart suikerwerk. Maar waarom Jari? Zou Patrick of Tijiani niet meer voor de hand hebben gelegen? 'Nee, dit initiatief is helemaal van Jari zelf uitgegaan', beweert Konmar.

Uit België is het Circuit-ijs overgewaaid. Een ijsco in de vorm van een auto met op het stokje een educatieve boodschap: een verkeersbord. Er zijn zeventig verkeerstekens in omloop; op een aan te vragen poster staat de verklaring van de borden. Dat wordt dus educatief likken, sparen, ruilen én spelen.

De stokjes hebben in België al tot een ongekende verzamelwoede geleid, te vergelijken met de flippo-rage. Speciaal onder kinderen, zegt de fabrikant. Niche heeft zijn twijfels. Zouden kinderen echt interesse hebben in een educatief verkeersbord als dessert? De stokjes zullen wel op straat belanden, tussen de echte verkeersborden.

Overigens bakt Niche zijn eigen ijs gewoon thuis in de keuken met een ijsmachine. Educatief en direct confronterend.

Peter van den Berg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden