Lijkt wel een vliegend tapijt

Mercedes bewijst weer eens voorloper in de auto-industrie te zijn, ein-de-lijk een nieuwe Alfa Romeo en Renault lanceert een auto die niet op de bon wordt geslingerd als-ie fout staat geparkeerd. Hoe rijden ze? De redactie van Blik test het.

Nog even en we hoeven niet meer zelf te rijden. Dat voorschotje neemt de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse, de klasse die traditioneel gezien voorloper is op de automarkt en bol staat van de nieuwe patenten.

'Wer fährt da so rasch durch Regen und Wind?', schreef Auto Motor und Sport op 19 juli 1952 bij een foto van een prototype van een Mercedes-Benz, die op een stormachtige regenavond werd betrapt. Die zin was een parodie op Der Erlkönig, een ballade van Goethe. De mysterieuze zwarte auto, met zijn bewogen contouren, bracht dezelfde opwinding teweeg als de ruiter uit het verhaal, die met gezwinde spoed de nachtelijke bossen doorkruist.

Sindsdien wordt het woord Erlkönig in Duitsland gebruikt voor elk rijdend prototype dat meestal in gecamoufleerde vorm in het wild opduikt. Die eerste Erlkönig was de Mercedes Ponton, achteraf lijkt dat een voorbode te zijn geweest. Dit model kan, in zescilinderuitvoering, worden gezien als stamvader van de latere S-klasse (Sonderklasse), een modellenreeks in het topklassesegment, waarin nieuwe ideeën en technologieën op het gebied van luxe en veiligheid als eerste worden geïntroduceerd.

Des te opmerkelijker dat de nieuwe S-klasse, die zondag met de nodige tamtam voor het eerst in Nederland was te zien, formeel geen nieuwe auto is. Het onderstel is zo weinig veranderd dat het op dezelfde typegoedkeuring kan worden toegelaten als zijn voorganger. Afgezien van het onderstel staat de nieuwe S-klasse bol van de vernieuwingen. Het gaat vooral om nieuwe gadgets en vondsten waarmee voorlopig alleen mensen die meer dan een ton kunnen neertellen iets kunnen. Zo kan deze limousine dankzij een overdaad aan camera's en sensoren in bepaalde situaties zelf rijden en anticiperen op onverwachte verkeerssituaties. Een auto met zes oren en zes ogen, volgens Daimlertopman Dieter Zetsche. Op basis van wat de auto ziet en ervaart, kan hij meedenken met de bestuurder.

Een aanzienlijk deel van de clientèle zit echter niet achter het stuur maar op de achterbank, die trouwens in de verlengde versie een stuk luxer is geworden. Hij kan 43 graden plat, waardoor er een ligpositie ontstaat als op een vliegreis in de businessclass. Maar dan rustiger dankzij een stereocamera op het dak die elke hobbel in de weg waarneemt (Road Surface Scan) en deze informatie doorgeeft aan het onderstel dat daar vervolgens op kan reageren door een stukje in te veren (Magic Body Control). Autorijden moet daardoor aanvoelen als onderweg zijn op een vliegend tapijt.

Hoewel het de vraag is hoe noodzakelijk deze ontwikkelingen zijn, zul je ze hoogstwaarschijnlijk straks in de goedkopere auto's tegenkomen. De S-klasse heeft door de jaren heen een lijstje belangrijke primeurs opgebouwd van zaken die inmiddels aardig zijn ingeburgerd: turbodieselmotor (1978), ABS (1979) airbag (1981), EPS (1995) en infrarood (2005).

Deze indrukwekkende staat van dienst begon in 1972 met de W116. Vanwege het uitzonderlijke niveau werd de auto in eigen huis bekroond met de S van Sonderklasse om vervolgens uit te groeien tot symbool van Duitsland. Mercedes zelf sprak over 'de beste auto ter wereld'. De S-klasse evolueerde sindsdien steeds meer in een rijdend kantoor met kolossale afmetingen en obscene trekjes.

Naast al die snufjes zijn er ook dingen waarvan we afscheid moeten nemen. Bij de nieuwe S-klasse is dat het dashboard. Op een beeldscherm, dat ongeveer op de plaats is gemonteerd waar je het dashboard zou verwachten, is het nog te zien. Als afbeelding. Daarmee is de klassieke sensatie van autorijden wel zo'n beetje verdwenen.

Het is geen toeval dat Mercedes steeds vooroploopt bij het oprekken van het begrip 'auto'. In de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse zitten 2.200 patenten verstopt. Sinds de eerste patentwagen uit 1886, doet Mercedes er alles aan de claim als uitvinder van de moderne auto te handhaven.

PvdH

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden