Liever niet naar Haarlem

De treinforens-met-dagelijkse-overstap is een geoefend mens. Bij een paar minuten vertraging weet hij of zij exact hoeveel tijd er resteert om de volgende trein te halen....

Mééstal - want sommige overstappen zijn berucht. Is de trein eenmaal in beweging gezet, dan is instappen gevaarlijk en dus veboden - jammer als je arriveert bij de laatste open deuren waar de conducteur uithangt. 'Het spijt me, over een halfuur staat ú vooraan', troost hij.

Juist vanwege de pogingen van de Nederlandse Spoorwegen om het aantal vertragingen terug te dringen, is het de laatste jaren moeilijker geworden een kritische overstap te halen. De punctualiteit moet worden verbeterd, maar daardoor zijn de wachttijden verscherpt. Omdat treinen korter op elkaar wachten dan voorheen, is de kans dus groter om een aansluiting te missen.

Erg goed gaat het niet met het stipt rijden van de treinen. In de week van 6 tot en met 12 mei was de punctualiteit op het hoofdrailnet bijzonder slecht. Niet meer dan 77 procent van de treinen kwam op tijd aan op de 35 knooppuntstations waar de NS meet, zo meldt De Koppeling, het personeelsblad van de Nederlandse Spoorwegen. De NS streeft ernaar 88 procent van de treinen op tijd te laten zijn en riskeert dit jaar een boete van maximaal 25 miljoen gulden van minister Netelenbos (Verkeer) als de afgesproken punctualiteit van 88 procent niet wordt gehaald. De NS investeerde vorig jaar 100 miljoen gulden om de treinenloop meer volgens het spoorboekje te doen lopen.

Een aardig beeld van gemiste overstappen verschaft de 'Kwaliteitsthermometer NS' van reizigersvereniging Rover. Uit de voorlopige resultaten van de winter 2000/2001 blijkt dat de meeste aansluitingen misgingen in Amsterdam (26 procent) en Utrecht (25 procent). Vooral de aansluitende trein in Haarlem blijkt in Amsterdam een probleem, ongeacht uit welke richting reizigers zijn gekomen. Overstappen op een stoptrein gaat vaker mis dan overstappen op een sneltrein of intercity.

Rover heeft een topvijf gemaakt van de meest gemiste aansluitingen in de zomer van 2000. Meest berucht is de overstap van reizigers uit de richting Almere, die in 54 procent van de gevallen hun aansluitende stoptrein richting Haarlem niet halen.

Dan volgen de reizigers uit Utrecht, die in 50 procent van de gevallen de aansluitende stoptrein naar Haarlem missen. In Utrecht halen reizigers uit Den Bosch in 49 procent van de gevallen de aansluitende intercity naar Amersfoort niet. In Rotterdam misten reizigers uit Dordrecht in 45 procent van de gevallen de aansluitende stoptrein richting Hoek van Holland. Op een gedeelde vijfde plaats staat Rotterdam: daar werd in 40 procent van de gevallen zowel de overstap van Dordrecht naar Gouda gemist als ook omgekeerd de aansluitende stoptrein richting Dordrecht, voor de reizigers uit Gouda.

Toch vormen de krappe overstaptijden doorgaans niet eens de grootste frustratie van gehaaste forensen. Minstens zo ergerlijk zijn de vertragingen bij de roltrappen van en naar de perrons. Reizigers zonder haast blijven erop stilstaan en blokkeren zo de doorgang. Zij zijn onbekend met de 'roltrapcode': rechts staan, links gaan.

Dit is deel zeven van een serie over haast en onthaasten, efficiëntie en ondoelmatigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden