Column

Liefhebbers papieren krant zijn uitstervende soort

Als ze mij in analoge tijden hadden gevraagd of ik lijk op Bennie Jolink van Normaal, dan had ik geantwoord van niet, omdat ik niet zo ben van de motoren, de beugelflesjes en 't høken. In digitale tijden beantwoord ik deze vraag met een volmondig ja.

Beeld anp

Jolink en ik behoren namelijk tot de uitstervende soort die openlijk gehecht is aan kranten van papier. Jolink leest er dagelijks vijf en zei ooit tegen de Volkskrant: 'Ik hoop dat ik overleden ben als er geen papieren krant meer is.'

Of hem dat gaat lukken, is de vraag. Ik zat onlangs bij een presentatie over de opmars van de digitale Volkskrant, die met staafdiagrammen werd geïllustreerd. In 1995 las 100 procent van de lezers deze krant op papier, in 2015 was dat nog maar 70 procent, in 2025 zijn de papierlezers waarschijnlijk een minderheid. In het staafdiagram van het jaar 2055 zijn de papierlezers uitgestorven. Ik ben dan pas 85 en Bennie Jolink 109. De adjunct-hoofdredacteur legde me na afloop uit dat twee zonderlingen in een staafdiagram niet eens voor een minuscuul streepje zorgen. En een nota bene oudere collega zei al jaren geen papier meer aan te raken. Ik stelde mezelf de vraag of ik niet lijd aan de kwaal die medisch bekendstaat als wat-de-boer-niet-gewend-is-dat-probeert-ie-niet.

's Avonds deed ik een poging een lange tekst op de laptop te lezen. Na 35 minuten gaf ik een klap tegen het flikkerende rotscherm. Na 45 minuten printte ik de tekst uit.

Misschien heeft het met een afwijking in de hersenen te maken. Als Dick Swaab het hersendeeltje vindt dat bij papierliefhebbers anders is, dan mag hij dat wat mij betreft het høkendeeltje noemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden