Liefde voor de auto, leidde tot export van fietsen

Chinese fietsenfabrikanten zaten tot 2000 met de handen in het haar. Consumenten verklaarden massaal hun liefde aan het gemotoriseerde vervoer....

AP

Aanvankelijk was er maar weinig belangstelling voor Chinese fietsen. Niet zo vreemd, omdat de kwaliteit vaak matig was en de fietsen slechts in één kleur leverbaar bleken: zwart. Het land kwam relatief laat op het wereldtoneel. Pas sinds 2000 verschenen de buitenlandse investeerders. Traditionele fietsenfabrikanten kochten nieuwe apparatuur en in China ontwikkelde zich een bloeiende markt op het gebied van fietsaccessoires. Een deel van de buitenlandse inkopers schakelden over van fabrikanten in Taiwan naar de nóg goedkopere leveranciers in China.

'China weet alles van lage prijzen, maar nu begint de kwaliteit ook in snel tempo te verbeteren', zegt Zhang Lei, verantwoordelijk voor fietsverkoop bij een imen exportfirma in Shanghai. Zhang wijst op de 'Gold Arrow e-scooter', een electrisch aangedreven driewielige scooter die 25 kilometer kan rijden op een opgeladen accu. Een andere fietsenfabrikant kan pronken met een fiets met een hoog Harley Davidson-stuur. Er zijn kettingloze fietsen, elektro-fietsen, driewielers en kinderfietsen in alle kwaliteiten, soorten, maten en kleuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden