Liefde half om half

Echt veel beter wordt de voorstelling niet na het stroeve eerste bedrijf.

Theater


**


Van Alan Ayckbourn door REP, regie Job Gosschalk


Stadschouwburg Haarlem, 12/1. Tournee: rep.nu


Het zal nog wel een beetje op gang moeten komen. Dat is de gedachte die opkomt na afloop van het eerste bedrijf van Liefde Half om Half. De Engelse toneelschrijver Alan Ayckbourn schreef het stuk al in 1969, met als titel How the other half loves. Het is zo'n typisch Engels blijspel waarin keurige echtparen overspel plegen en er alles aan doen om dat onder de roos te houden. In dit geval gaat het om twee stellen die onderling stoute dingetjes doen en er een derde echtpaar bij nodig hebben om daar achter te komen. Met alle verwikkelingen van dien. En met als conclusie dat niemand zonder zonde is.


Na dat eerste bedrijf kwam de voorstelling van REP (Rick Engelkes Producties) in regie van Job Gosschalk weliswaar op gang, maar echt veel beter werd het niet. Dat komt op de eerste plaats omdat het stuk zelf onderhand echt wel over de houdbaarheidsdatum heen is. Overspel als burgerlijke pikanterie, wie maalt er nog om?


Met dat gedateerde stuk zou je dus iets geks, of op zijn minst iets origineels moeten doen. Deze makers hebben bedacht dat dat een tot in detail doorgevoerde jarenzeventigsetting zou moeten zijn. Twee huiskamers in groen en oranje, met een telefoonklapper en designstoeltjes uit die tijd. Ayckbourns gimmick is in dit geval dat hij de twee stelletjes door elkaar heen laat lopen. De scènes doorkruisen en spiegelen elkaar. Met als boodschap: wederzijds huwelijksbedrog is uitwisselbaar.


Het ene koppel wordt gespeeld door Rik Engelkes zelf en Henriëtte Tol, het andere door Lone van Roosendaal en Kees Boot. Het derde stel (dat dient als boksbal en katalysator) bestaat uit Jelle de Jong en Camilla Siegertsz. Pas als zij in het tweede bedrijf opkomen, kan er eindelijk worden gelachen. Hoognodig ook want het premièrepubliek leek aanvankelijk wel overleden. Zo stil was het en zo traag ging het.


De Jong en Siegertsz spelen het jonge, wat sneue paar met veel mimiek en opvallende blijspelflair. Zoals het hoort in een komedie die wel wat pit kan gebruiken. Voor de rest is het een merkwaardig mengeling van speelstijlen. Geheel naar Engelse traditie speelt standsverschil hier een belangrijke rol: Engelkes en Tol vormen het chiquere stel, Van Roosendaal en Boot de volkse types. Tol speelt volkomen stoïcijns, met een deftige dictie alsof ze in een kostuumstuk staat, Van Roosendaal bedient zich van een Limburgs accent. Boot loop veelvuldig rond in jarenzeventigondergoed en Engelkes acteert eigenlijk helemaal niet - een producent is kennelijk niet per definitie ook een goed acteur.


Maar dan: Camilla Siegertsz, de reddende engel van Liefde Half om Half. Neurotisch, geestig, en volkomen over de top - iets tussen Betty Boop en Wiske in. En dan toch, tegen het eind, nog voor een moment van ontroering zorgen. Go girl!, laat zien wat komediespelen is, zeker als er zo weinig is om op terug te vallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden