Liedje

et muzieknieuws klonk woensdag als donderslagen bij heldere hemel, maar een dag later was de wind alweer geluwd: het ging al niet meer over Toots Thielemans die stopt, noch over de Stones op Pinkpop.

Donderdag regende het volop woordspelingen over dat ene lied 'waar héél Nederland het over heeft', aldus EditieNL: 'ons' Songfestivallied. Calm after the storm, door Ilse DeLange en Waylon in het gelegenheidsduo The Common Linnets. 'De gewone kneutjes' - niet erg melodieus kwinkelerende vogeltjes.

Woensdag was de (akoestische) première in DWDD, waar Waylon vorig najaar nog een weergaloze versie van Kiss-klassieker I was made for lovin' you speelde.

Er rust geen zegen op premières als deze: de collectieve verontwaardiging die uitbarstte begon die van het Koningslied te benaderen, destijds op hetzelfde podium gelanceerd door John Ewbank.

Ook een orkaan bezit een bindende kracht.

Wat iedereen vond, was niet zo interessant, al leerde een snelle peiling van EditieNL dat 66 procent van de 5.000 stemmers wil dat er een nieuw lied wordt geschreven. Het kernwoord was 'saai'. Mooier was het te zien hoe dat geformuleerd werd, vooral door mediamensen die elk hun belangen of begrip leken te hebben. Ambassadeurs op het danskoord van de diplomatie.

Elk zeiden ze dat ze het natuurlijk 'een héél erg móói lied' vinden, maar de finesses van de diplomatie verscholen zich achter een 'maar'.

In het NOS-Journaal stelde Giel Beelen zich teweer: 'Ineens heeft iedereen een soort mening over muziek. Nou, ik weet als geen ander dat je een lied pas goed vindt als je het een keer of tien gehoord hebt.'

Dat is nou net het probleem: de televotende kijker, in welk land ook, hoort en ziet het maar één keer.

Woensdag Cornald Maas bij Pauw & Witteman. Het nummer is 'heel erg mijn smaak'. Maarrr: 'Het is een heel erg gewaagde keuze.'

Het wekte in RTL Boulevard de wrevel van de onverdachte presentator Winston Gerschtanowitz. Schouderophalend: 'Wat is dat nou voor laffe uitspraak. Gewaagd, wat ís dat nou?'

In P&W vroeg huispianist Paul Witteman of het niet 'ook een liedje is zonder muzikale ontwikkeling'? Dat had Witteman fout gezien, volgens Maas. Hij ging 'iets heel cryptisch' zeggen: 'Het spannende van dit liedje vind ik nou juist dat er op een bepaalde manier geen spanning in zit.'

Pauw: 'Jézus!'

In DWDD vond Nico Dijkshoorn 'de gitaarsolo geweldig'. Het klonk als een Chantal Janzentje.

Toch gingen de douze points in het diplomatenfestival naar Claudia de Breij, die in DWDD vers van de lever - sorry, Giel - een reactie werd gevraagd. 'Jaha.., nou. Eh... Nou ja. Ja, nou. Ik zag jullie een paar dingen doen vóór de uitzend...Ik vind het zó irritant, ik heb er zó'n hekel aan dat iedereen altijd maar iets vindt. Het is héél erg goed, het is héél erg mooi (...).'

Daar kwam de 'maar' aangedanst: 'Ik vind het een beetje te bescheiden. Jullie zijn zo knap, het ziet er heel goed uit, en jullie kunnen ook heel erg knap uitpakken. Dit liedje is eigenlijk heel erg chic. Het is understated. Ik geloof niet dat je het Eurovisie-overstatement moet zoeken, maar dit is gewoon een heel mooi in-de-auto-liedje. Ik zou het zeker draaien, maar ik wil meer van jullie zélf. Jullie hebben zóveel in huis.'

Het zal gaan als Ilse DeLange zei: 'Als het straks goed gaat, heeft iedereen het bedacht en is alles te gek. Als het slecht gaat, wist iedereen het beter.'

Elk jaar hetzelfde liedje.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden