Lidl gaat goed, maar Jumbo daalt licht

Het gaat goed met Lidl. Het marktaandeel van de Duitse supermarktketen steeg in een jaar tijd zoveel dat zij in marktaandeel concurrent Aldi is gepasseerd. Lidl is nu de derde supermarkt van Nederland.

AMSTERDAM - Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen. Halverwege 2013 werd 8,6 procent van alle supermarktaankopen bij Lidl gedaan. Een jaar eerder was dat nog 7,5 procent. Dat komt neer op een omzetgroei van ruim 350 miljoen euro.


De spectaculaire groei van Lidl heeft een aantal redenen, waarvan de huidige prijsgevoeligheid van de consument het meest invloedrijk is, aldus Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. 'Aanbiedingen en een gunstig prijsimago zijn op dit moment de belangrijkste voorwaarden om een klant naar je toe te halen', zegt Sloot. 'En de consument waardeert de prijskwaliteitverhouding van Lidl.'


Verder speelt volgens Sloot de toename van het aantal winkels een rol in het succes, net als de omvang van die winkels. Ook de actieve en succesvolle marketingcampagne die de supermarkt de afgelopen jaren voerde, heeft bijgedragen aan de omzetstijging. Lidl profiteerde bovendien van de sluitingen van een aantal C1000 supermarkten. Veel vaste klanten zouden naar Lidl zijn overgestapt.


De groei van het Duitse concern gaat volgens Sloot vooral ten koste van die andere discountsupermarkt, Aldi. Het marktaandeel van Aldi daalde in dezelfde periode van 7,7 procent naar 7,3 procent. 'Mensen die dichter bij Aldi wonen, zullen ongetwijfeld vaker naar Aldi gaan', zegt Sloot. 'Maar zodra er een keuze is tussen tien minuten rijden naar óf de een, óf de ander, zie je dat steeds meer consumenten kiezen voor Lidl.'


Dat komt volgens Sloot omdat Aldi al twintig jaar hetzelfde concept omarmt, terwijl Lidl zich juist doorontwikkelde tot een 'discount-plus' supermarkt: naast een lage prijs is er ook veel aandacht voor verse producten als brood, groente en fruit. 'Mensen zien Lidl steeds meer als een gewone, maar goedkope supermarkt, terwijl Aldi nog steeds als pure discounter wordt gezien.' Aldi noch Lidl wilde reageren op de marktcijfers.


Uit onderzoek van hoogleraar Sloot blijkt tevens dat de groei van Lidl ten koste gaat van luxere supermarkten, zoals Albert Heijn en Jumbo. Zo werd dinsdag bekend dat de groei van Jumbo voor het eerst in lange tijd een kleine hapering vertoont. Het aantal Jumbowinkels stijgt nog steeds, maar de autonome omzetgroei van die winkels loopt achter op de groei van de markt in zijn geheel.


Jumbo nam in februari vorig jaar de supermarktketen C1000 over en heeft al 57 van die supermarkten omgebouwd. Komend half jaar volgen er nog zo'n veertig winkels. Het plan is dat er halverwege 2015 ongeveer 600 Jumbofilialen in Nederland te vinden zijn. Albert Heijn blijft de grootste speler op de Nederlandse markt. De supermarkt heeft een marktaandeel van 33,7 procent dat wordt gegenereerd in ruim 850 filialen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden