Lichtvoetig en tegendraads

Van 't Hof jojoot als volleerd entertainer met zijn jonge publiek. Volwassenen herkennen existentiële vragen. Eigenzinnig.

De man die alles weet door MAAS Theater & Dans en Theater Artemis. Vanaf 4 jaar. Regie: Jetse Batelaan. 1/2, MAASPodium, Rotterdam.

Tournee t/m 20/4. maastd.nl

Je zou hem het telefoonboek of de encyclopedie kunnen laten opzeggen, dan nog blijf je kijken naar die onnavolgbare mimiek, dat opvouwbare lichaam en die schutterige acties. In feite verkondigt acteur René van 't Hof in De man die alles weet ook niets anders dan opsommingen. Nadat hij door zijn assistent Tjebbe Roelofs in een glimmend zwart pak is geholpen, begint hij met tellen in verschillende talen. Hij benoemt de kleuren van de regenboog, zuivelproducten, weersgesteldheden en Afrikaanse landen. Telkens doet hij of hij die kennis opdiept uit een immens geheugen, een reservoir aan alles omvattende kennis. Tenslotte is hij de titelfiguur, de-man-die-alles-weet, in deze originele kleutervoorstelling van regisseur Jetse Batelaan bij MAAS Theater en Dans (in coproductie met Theater Artemis waarvan Batelaan sinds kort artistiek leider is).


De grijzende muzikant Keimpe de Jong kondigt Van 't Hof telkens aan met een overenthousiast lied (even-eens in alle talen): 'Dit is de man die alles weet en nooit meer iets vergeet, onze weetjesspecialist, man waar heb je dat nu opgevist.' De Jong pakt er een gitaar bij, een tuba of een banjo. Soms wordt hij van zijn stoel geslagen door de weetjesspecialist wanneer die gefrustreerd raakt omdat hij iets dreigt niet te weten.


Als Van 't Hof twijfelt, zoekt of hapert, roepen de jonge kinderen voortdurend suggesties naar het podium. Ze willen zo graag dat hij alles weet: een volwassene die iets niet weet, dat kan toch niet? Als volleerd entertainer jojoot Van 't Hof met zijn jeugdige publiek. Soms dankt en complimenteert hij het kind, dan weer reageert hij geïrriteerd en verstoord. Ter ondersteuning van de opsommingen komt Roelofs op in de gekste creaties, om de man met ezelsbruggetjes terzijde te staan. Gele pijpen, blauwe onderbroeken, regen uit een gieter, huisraad op een stellage. Achter het zwarte gordijn rommelt en stommelt hij met spullen om vooral zo snel mogelijk te hulp te schieten. Uiteindelijk torst hij een doos vol vragen voor de-man-die-alles-weet. 'Wat is de liefde en hoe is die ontstaan?' en 'Wat is dat: alles?'. Hoe lichtvoetig en luchtig ook, volwassenen herkennen existentiële vragen en actuele discussies over de invloed van externe geheugenfuncties als internet en iPads. Batelaans tegendraadse, ondramatische theatertaal gaat altijd over het blootleggen van zwakten en past, blijkt nu, zelfs 4-jarigen. Aan het slot citeert Batelaan hilarisch uit zijn Oerol-hit Broeders. Een theatermaker van 35 jaar die voor kleuters grappig citeert uit eigen werk; dan mag je met recht van een eigenzinnig oeuvre spreken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden