Lichtgevend spiegeltje vervangt het peertje en de spaarlamp

Bard van de Weijer..

Milaan Dat het wat Philips betreft na 120 jaar productie gedaan is met de gloeilamp, is bekend. Maar dat ook de spaarlamp op de nominatie staat te verdwijnen – al is het niet van vandaag op morgen – zal voor sommige consumenten nieuw zijn.

Gelukkig staan de opvolgers klaar: de led en de verwante oled, een volkomen vlakke ‘lamp’ van enkele millimeters dikte, die op het punt staat het laboratorium te verlaten. Philips toonde vorige week op een lichtbeurs in Milaan concepten van oleds die over enkele jaren in de huiskamer zullen hangen.

‘Led- en oledverlichting hebben grote voordelen ten opzichte van de gloeilamp en zelfs de spaarlamp’, zegt Allard Bijlsma, directeur consumentenverlichting bij Philips. ‘Het verbruik ligt 80 procent lager, de levensduur is veel langer en ze geven ontwerpers ongekende mogelijkheden.’

Vooral met oleds experimenteren de designers van Philips nu volop. Een ‘oledlamp’ oogt als een spiegel van 5 bij 5 centimeter. Zodra hij wordt aangezet, verspreidt het oppervlak een zacht wit licht. Wanneer enkele oleds aan elkaar geklonken worden, ontstaat een ranke lamp met een diffuus, haast gezellig schijnsel.

Oleds kunnen in elke kleur gemaakt worden. ‘Daardoor zijn ze ideaal voor sfeerverlichting’, zegt Bijlsma. Maar de lichtopbrengst is voorlopig te gering om erbij te kunnen werken. Daarom werkt Philips aan lampen die de voordelen van leds en oleds combineren.

In Milaan demonstreert ontwerper Stefano Marzano een staande lamp, gemaakt van een tiental oleds. Zodra hij de lamp 90 graden kantelt, doven de oleds, en floepen kleine leds in de zijkant van de lamp aan. Het intense ledlicht schijnt nu omlaag, waardoor een leeslamp ontstaat.

Philips heeft grote verwachtingen van het nieuwe type verlichting. Het concern verwacht dat de markt voor consumentenverlichting (omvang: 20 miljard euro) over tien jaar volledig uit leds zal bestaan.

De overstap naar deze zogenoemde solid-stateverlichting betekent voor het concern ook een risico, doordat het een vervangingsmarkt inruilt voor een markt die georiënteerd is op mode. Met andere woorden: in plaats dat de consument van tijd tot tijd een peertje vervangt, koopt hij straks een lamp waarin leds zijn geïntegreerd die een leven lang meegaan.

Wil de keuze op Philips vallen, dan moet die lamp wel een aantrekkelijk design hebben. Verlichting wordt een ‘fashionmarkt’, zegt Bijlsma. ‘Consumenten zullen straks eens in de acht jaar hun oude lampen de deur uitdoen, samen met het oude bankstel.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden